Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare, min oljelampa lyser när bilen står stilla, inte alltid men ibland. Har precis rengjort vevhusventilationen och bytt ut alla slangar där. Någon som har något tips jag kan utnyttja?
Tack på förhand
Jag kommer på några saker som kan vara orsaken sen kanske någon annan kan ha mer förslag än mig.

För det första så hoppas jag att du har kollat så att oljenivån är korrekt.

Det kan ha blivit tätt i oljesilen som sitter inne i oljetråget.
Det kanske är oljepumpen som håller på att bli sliten.
Det kanske är en oljetrycks givare som håller på att ge upp.

Började lampan att lysa efter du hade rengjort vevhusventilationen?
DayDreamer skrev:Jag kommer på några saker som kan vara orsaken sen kanske någon annan kan ha mer förslag än mig.

För det första så hoppas jag att du har kollat så att oljenivån är korrekt.

Det kan ha blivit tätt i oljesilen som sitter inne i oljetråget.
Det kanske är oljepumpen som håller på att bli sliten.
Det kanske är en oljetrycks givare som håller på att ge upp.

Började lampan att lysa efter du hade rengjort vevhusventilationen?
Hej, tack för svar! Den lös redan innan. Tänkte att eftersom det kom så mycket avgaser ur oljestickan så kanske det var det som spökade. Men det är inte elak tiden den lyser dock, ibland blinkar den till en gång o lyser inte mer. Men ibland förblir den lysande tills jag stänger av bilen, ofta på låga varv den blinkar till, när instrumentpanelen flimrar till av att den får dåligt med ström?
Hej.

Visst, det KAN vara en överkänslig oljetrycksgivare, eller nåt knas i kablaget, men tyvärr tycker jag att det tyder på dåligt oljetryck.
Då har inte motorn långt kvar.

Jag vet att på VAG 1,8t som koxar stup i ett, så sjunker trycket främst vid högre varv, eftersom flödet bromsas mer av tät sil, när det är högt, än lågt.
Skulle inte märkas på tomgång. Det är ju på sugsidan, så pumpen kaveterar. Det hörs nog inte dock.
En volvo borde bete sig lika på samma problem.

Men det är ju ingen jättestor operation att kolla, och det bör väl göras innan man helt dömer ut motorn.

Micke.
Undvik att fortsätta köra motorn så att du inte skadar den mer än vad som kanske redan är skadat. Tror att motorn tål att gå med lysande oljelampa men det är ABSOLUT INGET JAG REKOMENDERAR. Men som sagt börja med att plocka ner oljetråget och kolla ifall silen är full i gör.
av rid54
Vissa instruktionsböcker anger att man kan få tänd oljetrycklampa vid låga varv (tomgångsvarv) om motorn är ordentligt varm och att detta inte är panikläge. Om det är så på din modell är väl lite tveksamt, så du kan nog ha ett problem med dåligt oljeflöde eller slitna lager. Lyser lampan när varvet är över normalt tomgångsvarv är det bäst att börja åtgärda. Byt tryckkontakten först eller mät trycket med en riktig manomenter.

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]