Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag pendlar till jobbet. Det är ca 5 mil. Jag tankar 20 liter och jag kom 18.5 mil. Jag har klimat, automat, 4x4, turbo, 193 hk, rak femma.

Ändå så hamnar jag på 1.05 liter på långkörning, med 0.5 mil i stads. Är detta rätt?

Ibland så tycker jag att motortempen visar ett streck under horrisontalen. Det inträffar när jag kör 80-100 km/h. Men när jag kör under 80 km/h så blir motortempvisaren horrisontal.
Volvo742 skrev:Hej.

Jag pendlar till jobbet. Det är ca 5 mil. Jag tankar 20 liter och jag kom 18.5 mil. Jag har klimat, automat, 4x4, turbo, 193 hk, rak femma.

Ändå så hamnar jag på 1.05 liter på långkörning, med 0.5 mil i stads. Är detta rätt?

Ibland så tycker jag att motortempen visar ett streck under horrisontalen. Det inträffar när jag kör 80-100 km/h. Men när jag kör under 80 km/h så blir motortempvisaren horrisontal.
Den ska väl inte vara horisontal heller, utan litegranna ovanför. Kanske dags för termostatbyte?
Min T5a snittar 0.85 landsväg(70-90 vägar), men då har jag ju ingen tung AWD samt manuell låda, automat drar nästan alltid mer än en manuell.
5mil är ju inget jag skulle kalla långkörning direkt, men gissningsvis låg förbrukningen på under litern på landsväg, och säkerligen bortåt 2l i stadstrafiken. Så tror inte det är något direkt fel på din.

Ge den en ordentlig service med nya tänddelar, ny olja, spola automatlådan osv och skippa frukosten så kommer nog förbrukningen minska lite.
Lucif3r skrev:Min T5a snittar 0.85 landsväg(70-90 vägar), men då har jag ju ingen tung AWD samt manuell låda, automat drar nästan alltid mer än en manuell.
5mil är ju inget jag skulle kalla långkörning direkt, men gissningsvis låg förbrukningen på under litern på landsväg, och säkerligen bortåt 2l i stadstrafiken. Så tror inte det är något direkt fel på din.

Ge den en ordentlig service med nya tänddelar, ny olja, spola automatlådan osv och skippa frukosten så kommer nog förbrukningen minska lite.
Förutsatt automaten låser lock-up:en ordentligt vid landsvägskörning så borde väl förbrukningspåslaget vid distanskörning vara mer än ev. olika släpmoment om det är olika utväxling på AWD/FWD, automat/manuell, 2.0 l vs 2.5 l motor m.m. Eller är det du som har extra låg förbrukning genom en lägre motorvolym än TS?

Edit: Att räkna ut förbrukning utan att tanka fullt känns ju som bäddat för att bli missvisande. Hur visste du att du kört upp just 20 liter? Eller tankade du i 20 liter i en tom tank och körde tills bilen stannade? I det fallet är nog din beräkning tillförlitlig; i annat fall inte. Tanka fullt, fortsätt pendla och återkom med din då nästa tankningsvolym delat på trippmätarens ställning.
Schmoyoho skrev:Förutsatt automaten låser lock-up:en ordentligt vid landsvägskörning så borde väl förbrukningspåslaget vid distanskörning vara mer än ev. olika släpmoment om det är olika utväxling på AWD/FWD, automat/manuell, 2.0 l vs 2.5 l motor m.m. Eller är det du som har extra låg förbrukning genom en lägre motorvolym än TS?

Edit: Att räkna ut förbrukning utan att tanka fullt känns ju som bäddat för att bli missvisande. Hur visste du att du kört upp just 20 liter? Eller tankade du i 20 liter i en tom tank och körde tills bilen stannade? I det fallet är nog din beräkning tillförlitlig; i annat fall inte. Tanka fullt, fortsätt pendla och återkom med din då nästa tankningsvolym delat på trippmätarens ställning.

Njae, 2.0ans förbrukning ligger bra exakt lika som en 2.3T5. Det har nog mestadels med viktskillnaden att göra. AWD'n väger ju sina kilon, och automaten väger hyffsat mycket mer än en manuell.

För övrigt får du aldrig upp all bensin ur tanken, så tankar du t ex 20l i en TOM tank, så får du nog inte upp mer än typ 17l innan pumpen bara suger luft(och skit). Så i det fallet är beräkningen INTE tillförliglig.
Det enda sättet att få det hyffsat rätt är att tanka fullt, ut och åk, tanka igen, se hur mycket bensin som går i, och beräkna förbrukning/mil utifrån det.
Färddatorn i våra modeller visar f.ö. faktiskt hyffsat korrekt, bra mycket bättre än andra modeller och märken, lustigt nog.

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]