Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av natlie
Hallå allihop! :) Har en Volvo V70 2.5 -98, skulle behöva lite hjälp och råd från er kunniga. Ända sedan förra sommaren har det funnits ett skrammel som kommer någonstans i bak på bilen. Jag började höra det nu igen då jag bytte till sommardäcken, med vinterdäck på så finns det inte där eller så tar ljudet från däcken över så man inte kan höra det. Det här ljudet uppstod efter att en vän till mig bytt handbromsbackar i bak och belägg i bak.

Det som händer är att i oavsett vilken fart jag kör, krypkör eller upp mot 70km/h så skramlar det som tusan, lite som en tärning i ett glas om man ska beskriva det så man kan uppfatta det. Lägger till ett videoklipp på ljudet längre ner. När jag bromsar, oavsett hastighet, så försvinner ljudet helt tills att jag släpper på bromsen igen. Det här ljudet hörs i bilen och utanför bilen när man kör förbi folk. Jag bytte bromsok häromdagen men ljudet är fortfarande kvar, beläggen såg jättebra ut och skivan är helt ny. Kan det vara så att detta ljud kommer från handbromsbackarna? Att det är fel/monterat fel? Behöver verkligen eran hjälp för jag blir galen på detta :(

Här är ett videoklipp på ljudet, kanske får höja ljudet en aning för att höra.

Jag är tacksam för alla svar och tips! :)
av Kena
Det lilla ljud jag hörde påminner om lösa bromsklossar som skramlar i oken. Kolla så kolvarna gått ut mot klossarna på båda sidorna om skivan.
av LOB
Har du undersökt om det koniska distansblekket nederst i fjädern är åtskruvat? Man lyssnar extra noga efter en reparation men missljudet kan ha varit där innan...

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]