Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Pettson vett vad han har med att göre, jävla bra mekanikar, synd folk inta lysnar mere på "the master" :wink:
*Nu blir det lite text här*

Jag uppskattar alla tips jag kan få och tar dom till mig även om jag inte huvudstupa kastar mig över bilen och utför dom direkt för det finns vissa anledningar till det.

Boxen har varit iväg på reparation mot en kostnad på 1400kr + 300kr i frakt. Detta genom en firma i stan vars omdöme jag litar på och som heller ej tog ut någon avgift för att hjälpa mig med detta.
Symptomen motsvarade de jag hade på en Audi a4 för några år sedan och då en reparation av boxen löste problemet så det hela är inte taget helt ut luften. Kostnaden motsvarade det som betalades då en annan firma lagade boxen till Audin så där finner jag inga direkta konstigheter men det utesluter såklart inte att det kan finnas andra problem i systemet.

I och med att bilen nu står med körförbud på en parkering på grund av bromsproblemen så är möjligheterna att ta sig ner under densamma och mäta minst sagt begränsade och därav har jag inte köpt någon multimeter och gett mig in på detta. Att lämna in styrdonet var en sannolik lösning, en quick fix, om än dyr sådan och då detta tydligen inte fungerade så får jag gå vidare mer era råd och tips som ni ställt upp och lämnat.

Att detta är min första Volvo jag har att göra med under mitt bilburna liv gör inte saken enklare, utan hänsyn måste också tas till bedömningen om vad jag klarar av att göra inom områdena och om jag vet vad jag håller på med.
Det är minst sagt "a work in progress" med ständig informationssökning och bedömning av vad jag kan och vill göra själv utan att riskera att ha sönder saker.

Motorn rasade i bilen fyra dagar efter att jag köpt den och sedan blev den stående hos privat-mek i snudd fyra månader innan jag fick ut den igen efter motorbyte (jagande av motor, alla delar etc sköttes av mig utan den minsta koll på volvo. Besiktningen samma dag visade dålig bromsverkan bak och innebar mer eller mindre en tur direkt till garaget för att byta ut skivor, belägg och ett ok bak vilket gjordes och sedan veckan efter så slutade ABS systemet att fungera. Som topp på det så fick bilen nedslag på för lågt ställt lyse på höger fram vilket beror på en trasig ställskruv och innebär utbyte av hela strålkastaren då inga sådana skruvar säljs separat.

Allting det här är saker jag måste kontrollera i den mån jag kan, gissa och prova mig fram, samt läsa mig till så tro inte annat än att jag tar till mig av det ni skriver, även om det kanske inte ser så ut. Jag är inget annat än tacksam för den information och ert kunnande som ni delar med er av!
1400 kan jag säga är åt h-e för dyrt för omlödning av boxen. Det är 8 lödpunkter som behöver lödas om om jag minns rätt, ett jobb som inte ens tar 10min. Svåraste är väl att öppna boxen, men det tar inte många minuter det heller om man vet vad man gör. Så säg 20min från det att boxen ligger på bänken tills dess att den är klar... Det är skaplig timpenning det :roll:

Jag kan inte se att du skrivit vad du har för bil, motor, årsmodell osv?
Har du undersökt tändningslåset som Pettson skrev .Jag hade samma symtom på min med lysande abs lampa enkelt byta kontakten plastskydden sitter med 4 torx skruvar för att komma åt kontaktstycket som sitter med 2 skruvar pris ca 500 kr
Såg inte att ni skrivit så jag kör en ren edit på inlägget.

Elektroniken håller jag mig borta från för det kan jag ingenting om och jag är rädd att jag gör mer skada där än nytta.
Felkoderna har jag försökt läsa ut med hjälp av en bekant men han hade inte tillräckligt instrument för att få fram koderna.
Bilen står nu på verkstad med utlästa koder vilka anger skräpkod på styrdoner samt trasiga givare bak vilka ska bytas nu idag (tisdag) eller i morgon, lite beroende på när delarna kommer.
Efter det borde bilen vara duglig för en besiktning och förhoppningsvis går den igenom utan problem, bara jag får min strålkastare från Tyskland och kan montera på den eftersom ställskruven gått sönder på den gamla.

Skulle detta inte lösa problemen med bilen så går jag på era vidare tips om tändningslåset och ber verkstaden kika där.

Edit: Nu är bilen ute och besiktigad. Verkstaden löste problemet så tydligen var det givarna som spökade.
Återkommer problemen så vet jag precis vad jag ska kolla efter. Stort tack för alla svar och tips.

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]