Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Man kan ju lämna in till verkstad och be dem ringa in felet om man inte hittar det själv och åtgärda felet själv. Tyckte bara felet lät lite mysko om ts upplever att hen tappar bromsverkan när lampan lyser.
av rid54
Jag tycker felbeskrivningen låter rätt obehaglig, som om ABS-pumpen och ventilerna inte funkar som de ska. Om pedalen blir "stel" så har det ju nåt att göra med hur bromsvätskan (inte) kan strömma fritt till bromscylindrarna. Eftersom ABS-systemet jobbar med att stänga och öppna ventiler i hyraulsystemet och det finns felkod för just ABS, så tycker jag att detta borde tas om hand av en verkstad. I värsta fall kan det ju leda till en olycka, om inte bromsarna ger full effekt i ett trängt läge.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag tolkade det som att pedalen kändes som när abs jobbar, om så inte är fallet så kanske det är bäst att rekommendera verkstad.
av rid54
TS skriver att pedalen blir "stel". Grejen med ABS är ju att ventilerna ska kunna "släppa ut" lite bromstryck ur bromscylindern om ett hjul vill låsa sig och samtidigt hålla pedalen från att sjunka i botten, dvs blockera hydrauliken + att pumpen ska hjälpa till. Om det är nåt mekaniskt problem i den labyrinten är det ju inte säkert det blir en vettig felkod, men det är ju icke desto mindre någon form av "fel". Jag kanske missupfattar felbeskrivningen, men om jag hade den sortens problem skulle jag definitivt överlämna till en bromskunnig.
av SubMarine
sandraljungberg skrev:Har kollat dom och som ser hela ut.
Hur noga kollade du? Sprickorna är ganska svåra att se.

Tycker symptomet låter väldigt mycket som dåliga kransar. Du hade felkod på en givare fram, d.v.s. styrdonet har diagnostiserat signalen som givaren tar emot som orimlig. Detta kan ju såklart triggas av en dålig givare, men även av kransen som är källan till signalen som givaren fångar upp. Det är mycket viktigt att avstånden mellan tänderna är rätt och att alla avstånd är lika samt att ingen tand saknas. Att du inte får felkod nu men att ABS går in när du försöker bromsa bör vara för att signalen till styrenheten är dålig och styrdonet uppfattar att ett hjul håller på och låsa sig, vilket gör att ABS börjar jobba, och pedalen "tar emot" när du försöker bromsa.

Är det vid något speciellt tillfälle som detta händer? T.ex. när du ska svänga in i en parkeringsficka eller liknande?

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]