Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magseg
Hej.
Måste byta drivknut vänster fram på min v70 modell 1.
Den har gått 32500 mil och jag kör både grusväg och med släpvagn/hästsläp.
Det står mellan att låta verkstan beställa (2800:- typ mekonomen), beg från bildelsbasen 1000:- eller skruvat.se olika pris från 400-1000:-
Vad skulle ni satsat på. Hoppas på att bilen går til 40000. Hur är kvaliteten? Skruvats billiga vs dyrare? Verkstan får göra jobbet hur som helst.
MVH/Magnus
Användarvisningsbild
av SvenB
Eftersom du skall "låta verkstaden göra jobbet" tycker jag du skall låta dom avgöra. En billig reservdel kan ge ökade monteringskostnader så totalpriset blir högre.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nå 40k kommer du aldrig på en utbytesknut hur mycket du än önskar. Det är dom helt enkelt inte byggda för. Dom är byggda för att gå sönder igen, så du måste köpa ny, som sen går sönder, så du måste köpa ny osv osv, det är så det tjänas pengar.

10k är väl gränsfall vad utbytesknutar håller, betydligt mindre om det slarvas vid monteringen, eller om en damask går sönder.

Knutarna är ofta samma skit oavsett vilken prislapp det sitter på dom.
Användarvisningsbild
av Nexus
Är bara damasken hel så håller en ny knut lätt 7500 mil. Att en knut havererar beror 99% på trasig damask så grus och skit kommer in och fettet läcker ut. Mekonomen har överpriser på reservdelar. Du kan ju se om deras garanti håller alla år som de påstår......
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS