Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krewken
Hej!
Var ett bra tag sen sist jag skrev här på forumet, men detta mest för att bilen inte strulat på länge ;-)

I vilket fall så är det så att billarmet börjat gå igång lite nu och då, har läst ut bilen både hos både Volvo och Mekonomen, men ingen av dem hittar något och står rådlösa.
Har läst runt lite där folk med andra modeller haft samma problem och då har det vart larmsirenen som felat, men då verkar många av dem fått felkod/meddelande om att det felar.
Min sätter inga som helst felkoder så jag vet inte riktigt var jag ska börja.
Men det enda jag har märkt är att falsklarmandet är som värst när det är fuktigt och kallt ute.
Kan det vara så att det blir någon form av kontakt/signalfel när det är fuktigt ute? Om så är fallet, finns det några vanliga ställen som brukar vara speciellt utsatta så man kanske kan börja mäta upp om det felar?
Senast redigerad av 2 Krewken, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Fukt + el = ingen bra kombo. Taskiga kontakter osv visar sig bäst när det är fuktigt ute, så det är inget konstigt med det.

Det är ju inte ovanligt att någon brytare börjar bråka, antingen huslåset, bakluckan eller någon dörr. Taskig siren tycker jag inte borde utlösa larmet, men det kanske det gör...

Därimot så ska larmet lagra vad som har utlöst det, och det är något volvo borde kunna läsa ut. Tror inte den infon lagras som felkod, men jag är inte så jättehaj på CAN-BUS systemet.
Användarvisningsbild
av Krewken
Var hittar jag eventuellt dåliga brytare/kontakter och vad gör jag för att försöka fixa dem?
av *pettson*
Krewken skrev:Var hittar jag eventuellt dåliga brytare/kontakter och vad gör jag för att försöka fixa dem?
Jag tror inte du läste vad Lucif3er skrev.

Det ska gå att läsa ut vad som triggade larmet med dator. När du fått veta det så får du helt enkelt försöka trigga det extra noga. Kan du trigga det utan att det är en riktig situation så är det alltså något som ska felsökas och ev åtgärdas. I klarspråk: Om larmet registrerat att det larmar på t.ex höger bakdörr. Så måste du undersöka det. Kan du trigga larmet att gå genom att spola vatten på den dörren eller genom att kanske trycka på dörren eller ja vadsomhelst UTOM att öppna den. Ja då ska låskistan bytas ut.

Men innan du gör nåt alls så ska du alltså läsa ur larmet för att få veta vad som larmar.
av Agneo
Säker på att du inte har fått in möss i bilen?
Hade likadant på min bil o när jag läste ut larmorsak sa den hela tiden massrörelse sensor och jag var på väg att byta den när jag såg spår av möss i bilen!
Användarvisningsbild
av Krewken
God kväll!

Har försökt få komma in och läsa av eventuella felkoder hos min närmaste Volvo-verkstad, men väntetiden var tydligen 2 månader(!)
Så jag köpte mig en DICE-felkodsläsare som jag kör ihop med VIDA 2012D.
Men när jag läser ut bilen så finns inga felkoder! Bilen larmade senast igår, så det är inte länge sedan det "felade"
Finns det någon annanstans i VIDA som man kanske kan läsa ut någon form av fellogg?
Känner mig lite rådlös just nu...
Användarvisningsbild
av Krewken
Bilen larmade idag igen och denna gång kopplade jag in DICEn direkt efter och försökte läsa ut eventuella fel, men inget finns...
Fick tips om att jag skulle kolla under:
Diagnostik -> Bilkommunikation -> CEM -> Avancerat -> Utläsning av larmorsak
Men inget fel syntes där heller!?
Skumt...
Användarvisningsbild
av Krewken
Problemet är löst! Volvo hade inte heller kunnat läsa ut några felkoder eller händelser ur bilen, men när de mätte upp de olika sensorerna så visade det sig att kupésensorn felade, så det blir byte av den!
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS