Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Om du kollat med samma verkstad och fått 1500 mer i prisuppgift, så kan det vara så enkelt som att dom helt enkelt inte klarar det på mindre pengar. Dom kan alltså gått back på din kompis och har nu prisjusterat jobbet. Eller så var kanske inte hans jobb så omfattande?
Det finns inget som gör att en verkstad måste justera priset nedåt för att din kompis fått ett annat pris.
Bara svälja det eller leta vidare, eller sätta dej in i hur jobbet görs och så gör du det själv.
av Malmstroem
Kan man så är det alltid billigast att göra det själv.

Nästa steg upp är "kvartersfirmor" med låga lokalkostnader. De brukar kunna ligga på en lägre timkostnad eftersom deras omkostnader är lägre. En del av de som har dessa firmor sysslar med de för att de tycker om det. Jag har en relativt billig pensionär i min närhet som skruvar i sitt garage. Han är inte dyr...

Sedan har du kedjor som Mekonomen. De har ofta större lokaler och mer verktyg vilket leder till högre kostnader och därmed högre priser. Ibland t.o.m. mer än märkesverkstäder.

Högst brukar återförsäljare typ Bilia ligga. De lever i stor utsträckning på tjänstebilsförarna som inte är speciellt priskänsliga. De har också stora lokaler och alla prylar de behöver. Kostnaden och marginalen är höga -- vilket ger ett högt pris.

Vem som gör bästa jobbet är uppe till diskussion. Men ingen lär sänka priset för att du tycker att det känns dyrt. :wink:
av hno12
Jag ringde bildemonteringen i skutskär, ca 20 minuter från Gävle. Dom skulle ta ca 1800-2000 kr allt som allt.
av Kena
Nordiska bil här i Luleå tog 3500 för byte inkl material så jag bytte själv och köpte vajer från Biltema för 500. De vajrarna höll ungefär ett år (1500 mil) så gick det hål i höljet. Köpte nya på volvo för horribla 1500 kr och de har nu vart med drygt två år.
av hno12
Kena skrev:Nordiska bil här i Luleå tog 3500 för byte inkl material så jag bytte själv och köpte vajer från Biltema för 500. De vajrarna höll ungefär ett år (1500 mil) så gick det hål i höljet. Köpte nya på volvo för horribla 1500 kr och de har nu vart med drygt två år.
Ja men det är ju lite så, man får vad man betalar för. Fan va surt ändå. Men jag överväger att slå till hos dom på bildemonteringen. Jobbet inklusive material för 1800-2000 sa dom. Då är det naturligtvis inget från skroten utan helt nya vajrar.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Märkte härom dagen att min handbromsvajer har gått sönder :(. Jag kommer att byta den själv får se hur mycket svordomar som kommer :lol:.
av TobbeViktor
Bytte mina handbromsvajrar för cirka en månad sen.
Inte svårt att genomföra, men lite frustrerande.
Jobbigt att greja med dragningen av vajern inne i kupén, då det är styggt mot fingrarna att hålla på med inredningen.
Den är vass och hård och slår ofta tillbaka.
Sen blev det många svordomar när handbromsvajerns ändhylsa ska tryckas/klickas in igenom bakaxeln/bromshuset.
av Kena
Jo lite trix är det att få fast hylsan. Men rengör ordentligt och smörj. Yes diskmedel funkar bra som smörj. Sedan hade jag en fast nyckel som passar på ändhylsan på vajern och en mindre slägga att knacka med, det tyckte jag funkade smidigt.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS