Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha, hur ska jag förklara detta då... Får försöka, hoppas någon förstår.

Handbromsspaken är helt utan motstånd när man ska dra upp den i början, runt 1-2 cm upp som den är helt utan motstånd. Alltså den ger inte ifrån sig några hack alls när man drar upp den de första 1-2 cm.. Sedan börjar den "hacka" och ta som vanligt.

Detta inträffade i vintras, jag hade tvättat bilen och spolat av underredet. Det var runt 10-15 minus ute. Nästa dag så var det runt samma temperatur igen och jag skulle hämta morsan. Hon fick såklart inte upp dörren(den hade frusit fast lite, som dörrarna kan göra på vintern)...

Så jag skulle gå ut och hjälpa henne få upp dörren och då drar jag i handbromsen(motorn var igång).. Sedan när vi skulle åka så lossar jag handbromsen som vanligt och kör hem. Kommer hem och det luktar bränt från höger bakhjul och bromsskivan var stekhet. Sedan dess har spaken varit så här.

Handbromsen fungerar annars som vanligt och tar mycket bra. Handbromsbackar, bromsskivorna och bromsbeläggen osv är bytta för 1½ år sedan.

Jag vet att det var otroligt slappt och klantigt av mig att inte stänga av motorn och lägga i en växel istället.

Funderar på om det är en vajer som jävlas? Vad kan det annars vara som är fel?
Senast redigerad av 1 VolvoMotor, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Se till så vajrarna går tillbaka som dom ska. Vilket jag tvivlar på sker just nu.
Sen ska backarna justeras ut vid hjulen. Massor med info har skrivits om detta. Även jag har skrivit om det.
Till sist ska spaken justeras så att det låser mellan 5-8 hack.
Min erfarenhet av varm skiva, samma som du när det var kallt. Först var det slaskigt ute och dagen efter minusgrader. Åkte ca 2-300 meter till affären och luktade varmt höger bak. Kollade upp det och då var det hål i vajerhöljet där slask hade trängt in och sedan frusit. Det i sin tur gjorde att vajern inte gick tillbaka och isen höll fast vajer.
*pettson* skrev:Se till så vajrarna går tillbaka som dom ska. Vilket jag tvivlar på sker just nu.
Sen ska backarna justeras ut vid hjulen. Massor med info har skrivits om detta. Även jag har skrivit om det.
Till sist ska spaken justeras så att det låser mellan 5-8 hack.
Okej, tack. Har läst hur man ska justera. Måste kolla upp det här när man byter till sommardäcken. Förbannat vad less man blir. :x
Kena skrev:Min erfarenhet av varm skiva, samma som du när det var kallt. Först var det slaskigt ute och dagen efter minusgrader. Åkte ca 2-300 meter till affären och luktade varmt höger bak. Kollade upp det och då var det hål i vajerhöljet där slask hade trängt in och sedan frusit. Det i sin tur gjorde att vajern inte gick tillbaka och isen höll fast vajer.
Blev inte din handbromsspak konstig efter det?

Måste ju hänt något allvarligt med min.. :???:
VolvoMotor skrev:
Kena skrev:Min erfarenhet av varm skiva, samma som du när det var kallt. Först var det slaskigt ute och dagen efter minusgrader. Åkte ca 2-300 meter till affären och luktade varmt höger bak. Kollade upp det och då var det hål i vajerhöljet där slask hade trängt in och sedan frusit. Det i sin tur gjorde att vajern inte gick tillbaka och isen höll fast vajer.
Blev inte din handbromsspak konstig efter det?

Måste ju hänt något allvarligt med min.. :???:
Ja konstig och konstig, åkte och köpte nya vajrar och bytte dem så efter det funkade de igen.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS