Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
En krökt ventil ger inte bara missljud. Det gör att du förlorar kompression på den aktuella cylindern.
Ett kompressionsprov berättar för dej om du har någon cylinder som saknar kompression.
Du ser även om en cylinder rent allmänt ligger lägre än dom andra. För att få tag i ett dokumenterat bra topplock så får du vända dej till en firma som renoverar just motorer och topplock. Om du sätter kraven lägre så köper du ett begagnat lågmilat lock på skroten. Om du har problem med att veta om en ventil är krökt som genom din fråga. Då är du inte rätt person att renovera ett topplock tyvärr. Det kräver både bra renoveringsinformation. Ett antal specialverktyg samt mycket god vana för att bli bra. Det är alltså inte så *bara*
Jag läser tyvärr då och då även att till och med en del firmor inte verkar ha kontroll på hur och vad som ska göras eftersom dom går rakt emot mått och regler som finns i volvos egen renoveringshandbok, nåt som inte är så smart om man tänker på följderna av avstegen. Men har man köpt en sån topp eller någon har renoverat din topp och gjort avsteg så är det åtminstone deras ansvar och garantier.
Tack för ditt svar!
Skulle jag inte kunna klara det själv om jag ser till att läsa på ordentligt innan och tillverkar/köper de special verktyg som behövs och sätter dit nya packningar och dylikt från volvo. Eller är det för svårt även då och isf finns det några bra verkstäder man kan lämna in bilen hos där det verkligen vet vad de gör? kostnad?
av *pettson*
Jodå man kan läsa sej till det mesta och sen öva på någonting. Men det här kräver utrustning och tid och kunskap som gör att det inte är värt för dej att försöka. Först bör du få säkerställt att det är ett topplocksproblem. Sen vad det är för typ av problem. Till sist, efter demontering av topplock, om nu det är problemet så är det dags att klura ut hur stort jobbet behöver bli.

Att lyfta på kamkåpan kräver sina specialverktyg, ska du köpa dom *pirat* handlar det om 2500kronor en bra dag. En del.saker går givetvis att tillverka om man har dom kunskaperna.
Sen så småningom får du lyft på toppen då kostar en bra ventilbåge som passar bra ca 1000kronor. Såna som passar finns för ett par hundralappar, till ingen nytta. Lite bra utrustning för ventilslipning 500kr. Behöver du byta en styrning så ligger avdragaren på 2000kr. Utöver det behövs en renoveringshandbok till motorn, du har inga fakta om detta i t.ex haynes. Gör du fel med ventilmått eller styrningsmått eller kamrem blir det dyrt skrot.
Det är mycket pengar för att göra något en enda gång.
Så det är i all vänlighet jag säger att man bör fundera.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS