Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BOBAN
Hej.Jag har kopt en race katalysator ock undrar hur man monterar den eftersom lambda hallet kan hamnna efter ock fore katalysatoren.Hur gor man.Tacksam for svar.S70 97-98 T5.Ps Jag tror UTAN LUFT PUMP. Skall Lambda vara fore eller efter.
av MickeM
Hej.

Om du bara har 1st lamdasond, så den sitta FÖRE katalysatorn.

Nyare modeller har 2st. (främst senare årsmodeller)
Jag vet inte exakt när det kom, på resp motormodell.
När det är två lamdasonder, ska den ena vara före, och den andra efter.
Förväxla dom inte.

Micke.
av BOBAN
Tack Micke men Du har missupfattat min fraga.Jag menar pa bakre katen skall lambda vara fore eller pa slutett av katalyzator.Du vet att man kan vanda katen 180 grader. Mvh
av BOBAN
Har tva lambda en sitter direct fore flexet nara motor.Den andra siter pa katen sa jag vet inte vad skall vara ratt eftersom man kan vanda katen 180 grader sa att hallet for lambda kan bli I borjan av katen ock kan bli pa slutet av katen.Undrar vilken av dessa mojligheter ar ratt.MVh
av S6024t
hur sitter lambdan på orig,katten,,bör väl sitta i bakkant,iom,att du har en långt fram ,men är väl bara att titta o se var den sitter
av r189
BOBAN skrev:Den sitter I borjan pa katen pa originalet av Volvo

Där har du svaret, sitter den i början på original så ska den sitta i början på racekatten.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS