Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har nyss köpt en 46k-milare, Volvo V70(1) B5252S.
Förra ägaren hade för dålig glykolblandning.
Körde i -25 nyligt. Jag var klantig och okunnig och bilen kokade några minuter på julaftonsmorgonen. Men tog mig fram till slut. Min första bil dessutom! ??:-/

I princip helt okunnig om bilar.
Men läst på som en galning på forum och i Haynes-manualen och sett div olika Youtube-videos, så börjar få grepp på läget!

Bytt olja och filter. Misstänker ett litet läckage. Men den går bra förutom lite väl mycket vit avgasrök men inga avsevärda mängder kylarvätska/olja försvinner fast kylarvätska ser lite oljig ut och blir mörkare och mörkare hela tiden. Ska skölja igenom och byta kylarvätska här inom kort.

Till frågan:
Vilka olika hemmafixartester (gratis, billiga och någorlunda enkla) finns det för att pricka in eller utesluta trasig topplockspackning och/eller kylare...?

Olja/avgaser i expansionskärlet, ballong på oljesticksröret, klegg på oljepåfyllningslocket, köpa en billig kompressionsmätare från biltema, osv, osv...

Give me the best you got! :D
Nej, luktar inte avgaser om expansionskärlet och nej, inget vitt klegg på oljestickan.
Några enstaka små vattendroppar = kondens..?
Och kylarvätskan blir mörkare och mörkare.
Luktar litelite avgaser när jag står stilla på tomgång och värmen blir sämre under 30 - 40 km/h i kupén...
Hej.

Den frös till propp i kylvätskan, eftersom den kokade alltså?
Då kan det ha sprängt sönder nåt, med lite otur.

När topplockspackningen gick på en (satans) Kia Sportage jag hade förr, så fick först kylvätskan kladd av olja som låg överst i expkärlet.
Det gick att stoppa ner ett papper och konstatera olja.
Fick se det av en slump när jag fyllde spolarvätska.

Efter några dagar började det bli extremt tryck i kylsystemet.
Man hörde som ett kokande när man stängde av varm motor. (Den kokade inte, utan det bubblade av luft i systemet)
Man kunde se bubblor/skummande i kärlet när motorn gick. (Öppet kärl, och lyste med ficklampa)

Jag fick ingen kylvätska i oljan, men det kan det bli.

Nu är bilen gammal, gått långt, och om den är värd en ny packning vet bara du.
Du riskerar ganska lite med att "vänta och se".

Jag rekomenderar dig att köra vidare, och bara vara extra uppmärksam på:
Kylvätskeförlust.
Orolig gång.
Bubblande ljud med nyavstängd motor.
Olja i kylvätskan.
Kylvätska i oljan. (Då blir den gråaktig)
Blårök ur avgaserna.

Du beskriver inga klockrena topplockspackningsymptom.
Snarare dålig termostat.
Det är svårt att ordentligt se färgen på kylvätskan i expkärlet tycker jag.
Lite vitrök bevisar inget så här års, men blir det full dimma bakom bilen är nåt på tok.

Micke.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS