Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej gott folk!

Ja som vanligt när jag försöker göra en fix på bilen så skiter det sig någonstans! :lol: Denna gång var det kupéfläkten, den gnisslade och dog vid hög belastning så jag och andra jag sökt hjälp hos ansåg alla att fläkten var felkällan. Bytte denna häromdagen och den funkade bra på alla lägen så blev lite lättad en stund.

MEN! En sak jag märkte vid fläktbytet var att den stora kabelhärvan som går till fläkten verkade glappa, tröck jag på den så ändrar fläkten varv, så tröck jag på den bort ifrån mig (framåt) så gick fläkten ner i varv, och även när jag vicka lite på kontakten som sitter i fläkten. Sen tycker jag att den går igång rätt segt, ungefär som den är trött, tar liksom 2-3 sekunder för den att liksom "vandra igång" vilket känns skumt.

Och idag när jag skulle åka iväg var det -2 ute och startar bilen som vanligt och drar igång fläkten och går ut och skrapar rutorna, då hör jag hur den dör! :-(O) Så går inte igen och provar dra i reglaget men hör då bara ett klick - samma klick som jag hörde när den gamla fläkten dog. Men nu så ville den däremot inte ens fungera efter jag starta om bilen, utan det blinka bara på ecc-enheten så gick ut och kolla felkoder och fick fram:

4-1-8 Effektenheten saknar kontrollsignal

Har aldrig fått felkod förut och den har alltid funkat när jag startat om bilen, så jag undrar om det kan ha varit effektmotståndet som krånglat hela tiden? (Även fast fläkten var riktigt trött den med)

Tack på förhand!

Edit: Hittade denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&p=831781

Känns ju som snarlikt problem, kanske räcker med lite rengöringsspray i kontakterna i bilen?
Senast redigerad av 2 Matchmiss, redigerad totalt 0 gång.
Update:

Har tagit loss så gott som alla kontakter bakom handskfacket och rengjort dom och kollat skicket, ser inte farligt ut med ärgningar osv... tog även loss motståndet och rengjorde och inspektera det. Kollade även säkringarna så de var hela!

Nollade även felkoderna på B1 och provade starta men det blinkar bara, verkar totaldött? Förstår inte riktigt vad felet kan vara, om kablarna är glapp eftersom det verkade ändras i varv förut, om fläktmotståndet är kasst, eller själva fläktenheten (den med dreven?) hursomhellst är den återkommande felkoden efter nollning:

4-1-8 Effektenheten saknar kontrollsignal
Inga idéer? Lutar mest åt motståndet, rengöringen osv gjorde 0 skillnad, och både belysningen och luftriktningsvisaren verkar funka på själva reglaget, så den är ju inte heldöd.

Men hur beter sig den med dåligt motstånd i de med ecc/ac och steglös, för den var ju rätt dålig innan med att den dog men starta alltid efter omstart, har motståndet gett upp helt nu?
Köpte ett begagnat fläktmotstånd som är identiskt med mitt, DOCK så hade det inte samma nummer (något jag inte la så mycket fokus på då jag trodde alla 850 med ecc osv har samma) men nu fick jag istället en annan felkod:

4-1-9 Effektenheten ger fel diagnossignal

Vilket jag antar är pga att det inte är samma artnr? Så blir att leta en med samma nu då!
Inte mycket hjälp man fick här! Men jag felsöker vidare. :lol:

Har nu bytt fläktmostånd till ett identiskt från en annan bil.

Får nu 4-1-9 Effektenhet signal felaktig

Har provat byta relä, kollat säkringar och nollställt men någonstans är det åthelvete!

Måste ju vara en bränd kabel eller en kontakt som är kass, får riva i allt imorgon och se om jag hittar nått... :cry:
DayDreamer skrev:Troligtvis kabelbrott någonstans :)
Det trodde jag och många andra också :mrgreen:

MEN tycks att hittat felet nu, planen var att imorgon riva hela intrumentpanelen och följa kablarna med mm precision och kolla efter brända kablar osv. Men utav ren slump såg jag någon på ett forum som skrivit att han hade lyckats koppla en kabel fel till fläktmotståndet (trots att han & jag trodde alla var 1-way-only kontakter) Men mycket riktigt såg jag att den lilla kontakten var identisk så man kunde faktiskt koppla bak och fram på den och den passar precis likadant som när man kopplar rätt, så man tänker ju inte på det.

Men var ute nu och bytte, och direkt när jag starta så går den igång!!! :-)-)

Ny fläkt + motstånd tror jag gör den gott också eftersom det krångla med att dö innan, kändes som det var bättre drag nu också.

(Nu ska jag bara fixa glappet i kontakten till fläkten som har för mycket spelrum, måste trycka in den för att fläkten ska gå normalt)
Matchmiss skrev:
DayDreamer skrev:Troligtvis kabelbrott någonstans :)
Det trodde jag och många andra också :mrgreen:

MEN tycks att hittat felet nu, planen var att imorgon riva hela intrumentpanelen och följa kablarna med mm precision och kolla efter brända kablar osv. Men utav ren slump såg jag någon på ett forum som skrivit att han hade lyckats koppla en kabel fel till fläktmotståndet (trots att han & jag trodde alla var 1-way-only kontakter) Men mycket riktigt såg jag att den lilla kontakten var identisk så man kunde faktiskt koppla bak och fram på den och den passar precis likadant som när man kopplar rätt, så man tänker ju inte på det.

Men var ute nu och bytte, och direkt när jag starta så går den igång!!! :-)-)

Ny fläkt + motstånd tror jag gör den gott också eftersom det krångla med att dö innan, kändes som det var bättre drag nu också.

(Nu ska jag bara fixa glappet i kontakten till fläkten som har för mycket spelrum, måste trycka in den för att fläkten ska gå normalt)
Gött att det löste sig och det skadade säkert inte med att bytta fläkt kommer att hålla bra länge nu :-)-)
DayDreamer skrev:Gött att det löste sig och det skadade säkert inte med att bytta fläkt kommer att hålla bra länge nu :-)-)
Ja det får jag hoppas, speciellt efter att ha sett hur mycket skit det var runt motorn osv på den gamla! :mrgreen:
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS