Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sierra94 skrev:Japp. Men vissa sämre 1 komps baslacker från sprayburk reser sig mer än gärna om man drar på en thinnerbaserad 2k klarlack. Det slipper man om man lagt en riktig bas under.

Så trist att få resningar i klarlacken om allt annat blivit bra. Därför chansar jag väldigt sällan med annat än riktig bas.

Ja visst, men det brukar, i regel, bero på att man blandar olika märken på lacker.
Jag menade ju inte att man skulle springa till biltema och köpa en burk baslack för 70spänn för att sedan lägga på sin dyra 2-komp klarlack. Det är ett bra recept för resningar... Men köper man 1-komps baslack från samma lackerare som 2-komps klarlacken så ska det inte vara någon fara.

Och just röd är väl en av dom färgerna som sist fick klarlack, iaf på 7/900-serien. 945 med 019 hade klarlack t ex.
Jag är helt på din linje med fabrikaten. Min 601 jag hade på min bil var då solid. Och jag lackade mina addon kjolar mm med solid färg.

Fy satan för biltemas sprayfärg. Sämsta skiten.
Tack för alla tips. Konstigt att det inte skall gå att köpa mindre kvantitet lack. Vet inte hur många nästan fulla enlitersburkar jag har stående a nästan tusen kronor. Volvohandlaren i Helsingborg hade bara spray att erbjuda. Sprayburkar använde jag på 60- talet på gamla rostiga PV - där dög de. Nu vill jag använda airbrushen eller minsta sprutan. Nu skall jag fixa det vanliga V70 stället på bakluckan under rutan (pga Volvos förb,,, gummilist). Beträffande grundfärg - är ni nöjda med Hagmans CA? Jag tycker den lossnar lätt från tidigare rostiga ytor trots att man blästrat rejält.
När ni säger att hagmans fäster dåligt, menar ni att den lossnar av sig själv eller mer om man håller på och pillar på den? Använde den själv när jag gjorde iordning ena bakskärmen på V70:in i somras och jag tyckte den funkade bra. Dock var det första gången jag använde 2k-grejor...
Efter flera år har den en tendens att släppa som flagor. Irriterande när man tycker man gjort ett perfekt förarbete. Lucif3r har nog rätt att man skall ha någon primer först. Nästa gång skall jag kontakta Hagmans. Inga problem att lägga på den.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS