Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Skrämmande..
Ett morrande ljud när du BELASTAR urtrampningslagret är ett dåligt lager..
Ett svagt VINANDE ljud när du släppt upp kopplingen är ett urtrampningslager i normalskick.
Ett HACKANDE / RASSLANDE ljud är växellådans synkringar.
Ett KLICKANDE ljud vid dragläge är drivknutarna som inte är limmade i naven.
Ett KLICKANDE/ GNIRKANDE ljud som följer kopplingsrörelsen är en lamell som står torrt på ingående axeln.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Enklast att ta det via baksätet tycker jag... skjut fram stolarna så du får så mycket plats som möjligt, sen är det bara att lägga sig och köra upp handen i hålet under stolen och gräva ur termostaten.
Men kolla först om kablarna är av, det ser du enkelt om du kikar under stolen.
av hno12
*pettson* skrev:Skrämmande..
Ett morrande ljud när du BELASTAR urtrampningslagret är ett dåligt lager..
Ett svagt VINANDE ljud när du släppt upp kopplingen är ett urtrampningslager i normalskick.
Ett HACKANDE / RASSLANDE ljud är växellådans synkringar.
Ett KLICKANDE ljud vid dragläge är drivknutarna som inte är limmade i naven.
Ett KLICKANDE/ GNIRKANDE ljud som följer kopplingsrörelsen är en lamell som står torrt på ingående axeln.
jag kan inte riktigt kategorisera in mitt problem enligt din info.
Men det enda jag vet är att det varken hackar, morrar, rasslar, vinar eller gnisslar.
Det låter nästan som när man slår i en kastrull haha.
av hno12
Lucif3r skrev:Enklast att ta det via baksätet tycker jag... skjut fram stolarna så du får så mycket plats som möjligt, sen är det bara att lägga sig och köra upp handen i hålet under stolen och gräva ur termostaten.
Men kolla först om kablarna är av, det ser du enkelt om du kikar under stolen.
Ok, får testa det imorgon! Och om det skulle vara så, behöver jag nya kabelskor?
av Men123
Köpte kopplingssats från Autoteilemann i Tyskland, bäst pris ca 2000 tror jag komplett med urtrampningslager och frakt. Sachs = original. Tog 3 dagar att få hem den. Mycket nöjd!
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS