Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har tagit bort vänster drivaxel för att byta damask och abs ring, den yttre drivknuten glappar lite ut och in i själva kullagret, ej i sidled ej vid låsringen, ska det vara så eller börjar den blir dålig inga missljud om den.
av *pettson*
volvotomas skrev:Jag har tagit bort vänster drivaxel för att byta damask och abs ring, den yttre drivknuten glappar lite ut och in i själva kullagret, ej i sidled ej vid låsringen, ska det vara så eller börjar den blir dålig inga missljud om den.
Du tappade bort mej..
Hur glappar den sa du? Den här typen av drivknut SKA röra sej in och ut.
Håll knuten så som den sitter på bilen. Känn om den glappar framåt och bakåt. Precis som om du körde framåt eller bakåt.
Glappar den så ska det vara väldigt lite.
Tror han menade så, att om man tar tag i drivaxeln och rycker den fram och tillbaka. Alltså mellan växellåda/stödlager och själva hjulspindeln/drivknut. Axiellt antar jag man kan kalla det?
Där brukar det finnas ett litet glapp, utan att drivknuten för den sakens skull låter något.
TobbeViktor skrev:Tror han menade så, att om man tar tag i drivaxeln och rycker den fram och tillbaka. Alltså mellan växellåda/stödlager och själva hjulspindeln/drivknut. Axiellt antar jag man kan kalla det?
Där brukar det finnas ett litet glapp, utan att drivknuten för den sakens skull låter något.
Ja det stämmer det är så jag menar. Den glappar knappt eller inget alls när man vrider på den
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS