Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Catharina
Hej
Vad kan det vara för fel?? Bilen gick lite ryckigt, egentligen bara vid gaspådrag och på jämn gas dog den bara av.. Såsmåningom då jag stannade vid en stoppskylt, ja då stannade motorn och har inte startat efter det. Alltså, den gick på rel. höga varv men inte alls på lågvarv. Vad tror ni det är för fel.. jag vet då inte.
av Catharina
Ingen som vill tipsa mej om det felet?? Det finns ju några sensorer att prova plus antagligen en massa andra möjliga felorsaker, och om nån ändå vet så... spar man både tid och peng.
av MickeM
Hej Catharina.

Du får inget svar för det är mycket svårt att svara på.

Felkodsutläsning är nödvändigt.
Extra tråkigt att göra när bilen inte går.

Det är också så att de flesta här, inklusive mig själv, kör bensinmotorer.
Erfarenheten från Dieseln är därför betydligt mindre.

Jag har ingen större kunskap av Dieseln.

Jag vet dock att det sitter en rem som driver insprutningspumpen på motsatta sidan av motorn från kamremmen som kan kugga över, om den är sliten.
Då blir gången skum, och kan resultera i att den stannar.

En bekant har en V70 TDI -97.
Den råkade ut för detta, och symptomen var liknande som du beskriver.

Den remmen ska bytas med kamremen, men om någon tidigare, hemskruvande ägare inte känt till den, och bara bytt kamremmen, så kan den vara för gammal.

Micke.
av Kena
Catharina skrev:Hej
Vad kan det vara för fel?? Bilen gick lite ryckigt, egentligen bara vid gaspådrag och på jämn gas dog den bara av.. Såsmåningom då jag stannade vid en stoppskylt, ja då stannade motorn och har inte startat efter det. Alltså, den gick på rel. höga varv men inte alls på lågvarv. Vad tror ni det är för fel.. jag vet då inte.
Prövat tanka? Strunta i vad tankmätaren visar, tanka bara fullt. Sedan, längesedan bränslefiltret är bytt? Pröva dra in den i varmgarage och låt den stå och bli varm, startar den sedan?
av Catharina
Yes!! Tack för era svar.. Den står i varmgarage och jag ska banne mej kolla pumpremmen, det är fullt möjligt att det har hänt nåt där. Om inte gåtans lösning finns där så får jag gå vidare med en tillförlitlig felkodsläsare, om det finns nån sån.. :D
av Agneo
Jag skulle också tippa på att pumpremmen tappat några kuggar pga att man missar att intervallen på den bara är 6000mil alltså halva kamrems intervallen!

Men då ska du ha två fel då inte[…]

3G släcks

Nu är det dags :-) Screenshot_20250830-140[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]