Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

TobbeViktor skrev:Har du släppt på justerskruven till vajrarna inne vid handbromsspaken?
Japp, detta gjordes innan jag ens rörde backarna från första början. Släppte den så gott som helt. Men som sagt så tar ena sidan utan problem men andra vill de inte ligga bra på. Själva "låsning" verkar inte funka, reagerar inte på växelspaken i bilen.

Här är 2 bilder.

Bild

Bild

De går att röra väldigt mycket i sidled när justeringen är där, och sticker ut så nya skivan inte kommer på, trycker man på höger sticker den ut på vänster istället, försöker man centrera går det ändå inte på...

Sen andra bilden är glappet som jag inte lyckats få att gå bort.
Föresten, läst mycket utav *Pettsons* inlägg angående detta så förstår vad man gör fel med expandern osv...

Jag släppte helt inne i bilen och sen försökte jag att dra lite i expandern för att dra ut den men hjälpte inte.. vet inte om det är lönt att prova släppa i bilen igen och försöka dra med lite mer kraft.
Expandern går inte ihop ordentligt och det kan bero på att du inte släppt spänningen ordentligt vid spaken eller så går vajern trögt i höljet. När du släppt justeringen vid handbromsen och om den fortfarande inte går ihop så ta isär allt igen och dra i spaken. Sedan går du och drar ut vajern vid expandern, då ska det gå lätt att dra ut den annars måste du byta vajern. Kolla upp höljet, det brukar vara sprucket där det går in i bromsen (bryt lite i den så du blottar ev spricka). Ser du rost på vajern så är det bara byta, då har det kommit in vatten i den och det kärvar.
Kena skrev:Expandern går inte ihop ordentligt och det kan bero på att du inte släppt spänningen ordentligt vid spaken eller så går vajern trögt i höljet. När du släppt justeringen vid handbromsen och om den fortfarande inte går ihop så ta isär allt igen och dra i spaken. Sedan går du och drar ut vajern vid expandern, då ska det gå lätt att dra ut den annars måste du byta vajern. Kolla upp höljet, det brukar vara sprucket där det går in i bromsen (bryt lite i den så du blottar ev spricka). Ser du rost på vajern så är det bara byta, då har det kommit in vatten i den och det kärvar.
Om jag förstod dig rätt ska jag alltså prova lossa fullt igen, om det inte går ihop ska jag ta bort backarna och fjädrar osv och prova dra spaken upp och ner några gånger för och se om den släpper, annars får jag prova dra i expandern utåt (mot mig dvs) ?
Aja drar väll en uppdatering för och avsluta detta med goda och dåliga nyheter! :roll:

Dåliga:

Tog loss skivan och släppte handbromsen och ryckte och drog lite i expandern, resultat var att de nya backarna gick på och låg mycket bra faktiskt mot klacken där nere, fick även på skivan nu utan problem. Trodde därför att jag fixat det, men efter skruvat på justeringen och fått till det bra så spänner jag handbromsen, går ut och känner: Skivan är inte ett dugg låst, lika lös som innan :roll: Så den reagerar inte där.

Ny vajer blir det då den lär ha kärvat eller rostat någonstans på vägen!

De goda nyheterna är iallafall att jag nu har luftat bromsarna och min koning ser ut att hålla tätt, fick ut luften så pedalen känns jätte bra nu, inga jobbiga ljud och det blir inte längre varmt. Nyper mycket finare om bromsarna nu också!

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det