Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danne76
855 turbo -94
Lambdalampan tändes i går och jag läste av felkoderna nu och fick fram A2= 1-4-3 och A7=1-2-2. Man hör ett pysande ljud upp mot torpedväggen på förarsidan i motorrummet och när man svänger så ökar ljudet. Vad kan vara galet? Jag var ute ensam så jag kunde inte svänga på hjulen och stå och lyssna samtidigt så jag vet inte var exakt det kommer i från.
av Danne76
Felkoderna:
A2=1-4-3 = Främre knackgivarsignal saknas eller är felaktig
A7=1-2-2 = Motortemperaturgivarens period för lång

Var sitter knackgivaren?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Knackgivarna sitter fram på blocket, under insuget. Trångt... ta bort kylfläkten så går det att komma dit med ett finger eller två...
Det är vanligt med dålig kontakt i kablarna till knackgivarna på 94:or, har för mig att det fanns ett SM på det till och med. Börja med att göra rent kontaktstyckena.

Det tar för lång tid för motorn att komma upp i temperatur, kan vara termostaten som orsakar 122. Finns det fler symptom på termostaten, som att tempmätaren visar lågt och/eller dålig värme i bilen?
av Danne76
Tack för svaren :)
Jag vet inte om tempmätaren visar lågt eller om det är dålig värme i bilen, har bara haft bilen i fem dagar men jag ska titta i morgon på det.
Vad menar du med att det finns ett SM på det till och med?
Användarvisningsbild
av #27
Danne76 skrev: Vad menar du med att det finns ett SM på det till och med?
SM = servicemedeland.

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]