Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marbling
xxargs skrev:om det är så mycket vatten som det beskrivs så är det mycket troligt att det kommer från evaporatorn då en sådan kan lätt skaka fram över en liter kondens per timme när det är lite varmt och fuktigt utomhus och man kör med klimatanläggning/AC, och det räcker med bara en lite läcka i någon skarv eller plastdetalj runt ventilationen för att en del av kondensen skall rinna ut fel väg - har du provhällt några liter vatten via en slang med utloppet ungefär där evaporatorn sitter och sett att inget vatten vill blöta igenom någon annan väg samt avloppet fungerar som den skall - att sticka med piprensare hjälper inte alltid om del ligger blad och annat som lyfts med rensaren men ligger som lock när det skall rinna vatten
Mkt o mkt..,det v ar rejält fuktigt i alla fall.Men det kan också vara att flera vintrar med blöta skor bildat detta.Bilen är trots allt 15 år gammal.Haft mattorna o stoppningen väck i ca.14 dagar nu,och ser inget nytt läckage eller fukt ngnstans.

Mattorna går att torka upp med värmare,men inte skummgummit.Vill man ha helt torrt,måste man göra det ordentligt.Inte så svårt faktiskt.Kändes SÅ!fräscht o tvätta mattorna ordentligt.Vattnet var helt Svart.
Kolla gärna in mina Foto-album på Garaget för mer info :D .
av marbling
Med samma problem,så menar du immiga rutor?Byt pollen/kupefiltret,ta ut mattorna kolla,sätt in Torrbollar,köp Skålade mattor som håller kvar fukt från skor.
Användarvisningsbild
av Jago
Bytte element och oringar i somras på c70in,men likförbannat immade den igen vid regn. Det hade nog läckt ett tag, för ljudisoleringen var dyblöt. Ställde in bilen i garaget häromdagen med en avfuktare, och den sög åt sig strax över en liter vatten på ett dygn. Så nu verkar det som om den inte ska imma igen något mer...
av sensonic
Ursäkta att jag knuffar upp denna en bit, men efter att idag ha rengjort kring ECC-sensorn för kupélufttemp så jobbar min klimatanläggning helt annorlunda. Där bakom det lilla gallret bredvid knappen till elbakrutan var det nästan igenmurat med smuts och damm. Jag har haft problem med imma i bilen och har dessutom tyckt att det var lite kallt vissa dagar. Fläkten har varit väldigt diskret i bilen och när jag småfrös undrade jag varför ECC inte matade på mer värme.

Idag efter rengöring är det helt annat. ECC kör mycket mer med fläkten under längre tid.

Antar att damm och smuts fungerade som någon form av isolering kring sensortråden. Stillastående luft liksom som inte alls speglar klimatet i kupén.

Så har ni problem med imma och bilen inte förbrukar kylarvätska, inte så dumt att rensa vid sensorn. Men gör det försiktigt, med dammsugare t ex, då det är en väldigt ömtålig tråd därinne som kostar skjortan att åtgärda om jag förstår det rätt.
Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]