Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimmey
Min bil dog helt plötsligt när jag skulle hem startade den efter några försök och gick en stund till sedan stannde igen några gånger till slut så tog jag mig hem, när jag sedan stängde av den så ville den inte mer sedan. Start motorn går............. när bilen stannade så indikerade den på "fel på motorelektroniken" Någon som har en bra ide?????????
av LasseLucifer
Det låter som samma fel jag hade dvs kamaxelgivaren. Sitter på sidan av toppen snett till höger om fördelaren. En liten rund burk med en kabel som går ner bort under fördelaren. Men för att vara på säkra sidan så kolla felkoder om det finns en sådan dosa bakom vänster strålkastare om du står framför bilen med näsan i motorutrymmet. Läs vad klistrad har att förtälja om felkoder överst på sidan. Koden för kamaxelgivaren trasig eller signal saknas är 314 på ingång 6 eller 7...minns inte riktigt. Lambdalampan tänds när den slutar fungera. Den har en grön triangel på gul botten. Tydligen vanligt fel. Bilen kan gå men stannar ibland och så går den igen ett par veckor för att sedan tvärdö för gott i någon rondell med mycket trafik eller liknande. Lycka till.

Lasse
av LasseLucifer
Lite fler tips: Det kan även vara problem med bränslepumpen ty det hade jag med men då vete tusan om någon lampa tändes. Det är lätt att kolla i alla fall. Sitt tyst i bilen och vrid på tändningen utan att startmotorn går. Nu ska du kunna höra hur pumpen surrar lätt i bagageutrymmet. Låter den så går den förmodligen också. Annars finns det en liten rörbit med ett skydd som man kan öppna och se om det finns tryck i systemet men var vet jag inte...du får väl leta. Den sitter tydligen runt insprutningen vid insuget, men låter pumpen så kan du väl lämna det därhän. Även reläet till pumpen kan lägga av så det behöver inte vara själva bensinpumpen som sådan om det inte låter därbak. Har bilen gått sina sedvanliga 25.000 mil så är den väl ändå på gång om den inte är bytt...kolla serviceboken. Som sagt, lite fler tips. Det finns säkert mer grejer som kan gå sönder men börja med dessa och framför allt med felkoderna.

Lasse
av Jimmey
Kollade i boxen och det visade att kamaxelgivaren är felaktig, ska prova och byta den, Tack för hjälpen!!!!

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]