Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

[quote="Olle.H"]Är surroundboxen inkopplad?[/quote

Hur ser man om surroundboxen inkopplad var sitter den, har nu kollat bakom stereon och det sitter en grön kontakt där med två kablar och två är avklippta i kontakten och hittar inga andra stumpar någonstans, och dom två som går från kontakten går upp till mittenhögtalaren och är skarvade på två ställen. Det sitter en kontakt till slutsteget till stereon och en till cd växlare men jag har ingen växlare.
Jag har uppgraderat stereon både på min C70 Cab -01 och min V70R -98 med Surroundbox och centerhögtalare. Förmodligen kommer din SC-901 från en C70 och då har man även tagit kabeln med gröna kontaktstycket. På C70 används nämligen 4 av de fem möjliga stiften, men på V70 bara de två nedersta, därav klippta kablarna. Vet ej vilken funktion de hade men min teori är att de på något sätt ger info om sufflett uppe eller nere eftersom SC-901 har olika eq-kurvor för detta! Jag har nu testat på min V70R och lossade kontakten till surroundboxen och då försvinner ljudet från centerhögtalaren helt! Och ingen indikation i displayen som annars växlar mellan "3CH" och "Dolby ProLogic" eller "blank" när man trycker på mode-knappen. Surroundboxen är bara ansluten till stereons baksida med en rel grov rund kontakt på mitten längst ner, inga andra anslutningar i bilen!
Så först måste du se om du har någon surroundbox och i så fall koppla in den, eller så får du skaffa en! Se till att få med fästet i så fall! Sen får du hoppas centerhögtalaren är hel vilket ofta inte är fallet... Hoppas detta hjälper nåt!
Vad gäller skillnaden mellan SC-900 som var original i V70R -98 och SC-901 så har man Dolby ProLogic även på FM på 901:an
Ser man Surroundboxen när man tar bort stereon, jag har två runda kontakter som går i stereon det ena står det cd på och det andra går till förstärkaren och sen är det ett ledigt men finns ingen kabel, och sen har jag ett litet antennhål bredvid det rätta antennhålet på stereon vad är det till.
Nej. Du kan inte se surroundboxen. Den sitter djupt ner och lite längre fram. Man måste lossa mattan och ta bort en plastskiva som sitter bakom, likadant på båda sidor liksom under mittkonsolen. Det extra antennhålet är för diversityantennen, sitter på insidan av stötfångaren bak på c70. Vet ej var på V70 men jag har kabeln i varje fall. En extra antenn för bättre FM-mottagning. Verkar ju lite som att du saknar surroundboxen men samtidigt skumt att nån satt dit både centerhögtalare och rätt kablar. Men okunskap om hur systemet funkar kanske är förklaringen.
Olle.H skrev:Nej. Du kan inte se surroundboxen. Den sitter djupt ner och lite längre fram. Man måste lossa mattan och ta bort en plastskiva som sitter bakom, likadant på båda sidor liksom under mittkonsolen. Det extra antennhålet är för diversityantennen, sitter på insidan av stötfångaren bak på c70. Vet ej var på V70 men jag har kabeln i varje fall. En extra antenn för bättre FM-mottagning. Verkar ju lite som att du saknar surroundboxen men samtidigt skumt att nån satt dit både centerhögtalare och rätt kablar. Men okunskap om hur systemet funkar kanske är förklaringen.
Räcker det att lossa tex förararsidans matta imot mittpanelen då och ta bort någon skiva där ser man boxen då.
V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag […]