Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grandma
Hej!
Måste få lite expertråd nu. Svärfar har en XC70 -00 som vi inte får upp huven på. Vajern verkar ha gått av/lossnat, så där är det kört. Efter lite googlande så kom jag fram till att man kunde plocka bort grillen och därefter komma åt huvspärren och låsa upp. Men det går inte. Jag känner "kroken" men den sitter inte i nånstans. Har tagit bort plasten under bilen och då ser jag "kroken". Men det finns ingenstans där den kan haka på/av. Helt tomt. Har försökt hitta bilder/förklaring på hur det ska fungera men har misslyckats. Hur ska det se ut? Måste man få upp huvlåsen först innan man kan öppna med huvspärren? För att komma åt huvlåsen kan man ta vägen via lyset (har för mig jag såg nåt inlägg på det)? Man måste ju kunna få upp huven på nåt sätt. Huven är alltså helt nere.

/Jari
av jeg46
Ska gå om du tar bort vänster blinkers o fiska fram o dra i viren därifrån :-)-)
av grandma
Med hjälp av ett annat inlägg så gick det bra med att ta bort blinkers och där hitta huvudlåset (fördel om man vet hur den ser ut). Hittade en liten lucka (trångt) där jag kunde med hjälp av skruvmejsel bända huvlåset så att den släppte huven. Och ja...wiren hade släppt från låset. Nu funkar det. Tack för hjälpen.
av Rådlös
Nu har jag en V70 -08 så det här kanske inte gäller alls i värsta fall. Men det kan ju ha lite bäring om man har tur?
Huven har i framkant två U-formade byglar. Dom sitter ungefär där vecket är på huven på V70. Den vänstra är själva låset. Det vill säga, den går ner i någon låsmekanism och fastnar där. Den högra är lika dan, men där i sitter den brytaren som känner om huven inte är stängd. U-bygeln påverkar alltså den brytaren. Detta är för övrig ett vanligt fel till falsklarm. Bildatorn säger att huven är öppen när den är stängd. Det kan säkert tänkas att samma bygel också är mekaniskt låst liksom den vänstra. (Så skulle nog jag göra om jag konstruerade en sådan bil) Men det har jag inte kollat.
Bredvid den vänstra bygeln, närmare huvkanten sitter det "extra" låset som man får öppna för hand. Man trycker det inåt mot mitten av bilen, vinkelrätt mot bilens längdriktning.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]