Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZMGD
Hej!
Min kära B5254T har börjat trycka ut olja mellan vevaxeln och kopplingen samt slamra lite ifrån ventiltryckare osv..
Så planen är att plocka ur motorn och byta så mycket slitagedelar som möjligt(inom budgeten) samt förbereda inför lätt trimning :lol:
Jag tänker byta: samtliga packningar, packboxar, lager, ventiltätningar, kolvringar, kamrem, vattenpump, koppling samt till H-profilstakar.
Bör jag byta samtliga ventiltryckare eller räcker det med dom som bråkar?
Vad mer tycker ni jag borde göra när allt ändå är nedplockat?
Har tidigare enbart hållt på med rödblocksmotorer, så är det något som är extra krångligt på vitblock?

Min budget jag hade tänkt mig är 10000kr, ska väl fungera?
Finns det färdiga renoveringskit att köpa nån stans?
Vill ju självklart komma undan så billigt som möjligt, men vill inte montera "skit".
Vad för H-profilstakar rekommenderar ni som inte kostar multum?
Vart köper jag allt till bästa pris?
Nu i skrivande stund inser jag att det kanske bör räcka med s60R stakar, hade tänkt mig runt 300hk i framtiden?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag köpte nya kolvar inkl ringar på volvo till min t5, kostade som enbart ringar.
H-profil köpte jag på lg speed (köpte ett renoveringskit) köpte dock vev och ramlager på volvo för att få rätt spel (är ett "universal" lager man får med annars. Byt alla ventiltryckare! Finns en sats att köpa på volvo, är inte dyr. Jag tycker att, om du ska lägga ner extra pengar och inte tänker lägga 15k på att borra och köpa eftermarknadskolvar, ska lämna in toppen på renovering. Det ska dock sägas att ditt block inte är det säkraste kortet. För vissa spricker fodrena vid standardeffekt, och vissa kan plocka ut väldigt mkt effekt utan bekymmer. Bara så du vet om det.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]