*pettson* skrev:VolvoMotor skrev:Då är den bytt, gamla termostaten stod det Volvo på och var tillverkad i januari 2003. Höll i nästan 12 år.
-) Hoppas den nya håller lika länge. :)
Eller så kan du skriva upp att glykol och termostat är förbrukningsvaror. Man har intervall på glykolbytet och samtidigt byter man just termostat. Det är för att den här situationen aldrig ska uppstå.
Haynes säger att man ska byta kylarvätska varje 2 år eller 3000 mil. Vad hade Volvo för serviceintervall för glykolbyte och ingick det att byta termostat då? Är det inte lite onödigt att byta termostat varannat år eller 3000 mil när min höll i 12 år?
Volvo verkar ju inte vilja byta vattenpumpen varje kamremsbyte utan den ska hålla i 24 000 mil säger dom. Den tycker jag dock att man ska byta varje kamremsbyte. Men det jag vill komma fram till är, en trasig termostat orsakar ju inte motorras direkt som en havererad vattenpump kan göra i värsta fall så varför byta termostaten oftare än vattenpump? Inte kan väl Volvo mena att termostaten är viktigare att byta än vattenpumpen? :D