Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av scan164
Hejsan alla.

Jag kan väl börja med att nämna min bil som jag kör. Det är en volvo v70-00. Motormodell:B5244T.

Nu är det såhär att jag bor i stockholm och jag kör korta sträckor och jag startar bilen ungefär 3-4 gånger per dygn.

Jag tänkte ta ut batteriet och ladda upp det ordentligt. Med tanke på att jag bara kör korta sträckor + att det är kallt ute.

Nu kommer min fråga. Jag har en trimprogramvara från bsr inprogramerad i bilen(chippad). OM jag tar bort batteriet och laddar det under 1 natt.
Kommer programvaran försvinna pga att bilen blir strömlös under 1 natt eller sparas informationen ???

Jag kan juh alltid ladda om programvaran om den skulle försvinna men jag tänkte bara försöka bespara mig den extra tiden.

Jag tackar vänligt för alla svar jag kan få.

Mvh scan164
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Som du själv skrev, programvaran är inPROGRAMERAD. Den är alltså "fysiskt" lagrad i ett chip. Du kan ha chippet strömlöst i 20år om du vill, och programvaran kommer inte försvinna ändå.

Det som därimot händer är att du tappar adaptionsvärdena* - dessa värden lagras "temporärt" och försvinner när strömmen bryts.
Detta gör att bilen kan, men inte nödvändigtvis, gå lite lustigt några bil innan den har adapterat sig igen.

*dessa värden är dynamiska och något bilen själv ställer in beroende på körstil och lite sånt. Ingen motor är identisk med en annan, så för maximal effektivitet behöver styrboxen korrigera några värden lite då och då.

Försökte förklara det så enkelt som möjligt...
av scan164
Tack Perra83 för ditt snabba svar.

Min bil står i kall garage med bur. Och det finns ett vanligt 230volts uttag som vi kan använda för att tex dammsuga bilarna och så.
Men den är tyvärr är den strömlös just nu och jag har inte kontaktat vår hyresvärd än angående det uttaget. Så jag har sett över min möjligheter jag har just nu. Jag har tidigare bittert fått erfara vad det innebär att ha dålig kräm i batteriet. Så jag släpar gärna batteriet den korta biten jag behöver :)

Tack Lucif3r för ditt mera utförlig förklarat svar.

Ja då det bara att köra som man brukar så ställer motorn in sig igen.
Då får man juh en anledning att gasa upp till 6000 varv igen då :)
Inte ofta man gör det och det får nog väntas tills våren kommer.

Mvh scan164

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]