Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!
Har en s70-99 2,5T med B5254T.
Bytte olja på i förrigår, igår så började den ticka/knacka ganska så starkt.
Den tickar INTE vid kallstart utan det kommer när den varit igång i 1-2min för att stegvis bli värre, det är inte ifrån lyftarna utan det kommer ifrån nedre delen av motorn.
Ljudet varken förändras eller försvinner när jag trycker ner kopplingen, och det ökar i takt med varvtalet.
Vafan kan de vara? I min värld känns det ologiskt att det skulle vara ramlagrerna, för då bör det ju låta direkt vid kallstart? rätta mig om jag har fel.

Kan tillägga att det var Biltema delsyntet 10-40 jag hällde i, och i ren panik hällde jag igår i STP oil treatment.
Körde tidigare på biltema helsyntet 5-40 aldrig problem men sen de bytte leverantör tycker jag motorn tickade mycket efter olje byte, testa samma olja på 740 in och den tickade oxå betydligt mera.
Bytte i mitt fall till Agrol olja då blev det bra i båda bilarna.
Din motor ska ha helsyntet. Fyllde du ca 5,7 l och kolla stickan så det är rätt mängd i motorn?
Nexus skrev:Körde tidigare på biltema helsyntet 5-40 aldrig problem men sen de bytte leverantör tycker jag motorn tickade mycket efter olje byte, testa samma olja på 740 in och den tickade oxå betydligt mera.
Din motor ska ha helsyntet. Fyllde du ca 5,7 l och kolla stickan så det är rätt mängd i motorn?
oljenivån stämmer!
får väl byta olja igen, bör man byta filtret igen då?
Vart köper man Agrol olja?
Nexus skrev:Körde tidigare på biltema helsyntet 5-40 aldrig problem men sen de bytte leverantör tycker jag motorn tickade mycket efter olje byte, testa samma olja på 740 in och den tickade oxå betydligt mera.
Har akkurat samme opplevelse. Har alltid kjørt biltema 5w-40 og vært fornøyd, men fikk mye mer tikking etter oljebytte for ca 2 år siden. Byttet til superbillig Mobil Super Synthetic 3000 5w-40 og tikkingen ble borte.
av *pettson*
Tickar den i nederdelen så löser ingen olja problemet. Då är ett lagerras på g, och det är inte oljebytet som är problemet.
Som alltid hör folk nya saker så fort man gjort något. Det kan vara nya klossar eller däck eller ja vadsomhelst, men kunderna hör det alltid direkt efter ett byte.
Riv ditt tråg och ta reda på vad problemet är innan det blir värre.
Har inget emot biltema handlar mycket där men deras olja tänker jag ej köpa igen . Inte sagt att det är fel på oljan men att båda mina bilar började ticka är ju knappast en slump . . . .
Kanske det hjälper byta olja kanske inte . Inget man vet innan man testat ....
Knackar det mera än tickar så är det nog allvarligare än oljeprodukten.
Jag byte på min 850 GL till 10w-40 delsyntet från Biltema i april i år och har inte märkt något konstigt ljud. Det med att hälla i olje medel som ska lösa upp det har jag hört på reklam filmer är inget vidare då de kan sätta igen hålen som olja ska komma ur mm och att de bara rekommenderas på nyare motorer. Det låter som motern i värsta fall säger kappof. Det bästa är att göra som pettson säger eller test med en annan olja och be till bil gudarna att det hjälper men det är tveksamt.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]