Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreas4
Till mina grannars stora fasa kom jag över ytterligare en Volvo i helgen. :D

En 855 2.5 SE från -95.

Hade inga planer på att köpa en till bil men priset från dödsboet lockade. Det satt ju trots allt 4 nya däck på och det var ungefär vad jag betalade.
Så man kan säga att bilen kom på köpet. Den har gått ca 23 000 mil vilket inte känns så mycket för den åldern.

Körde den till besiktningen och den klarade sig förvånansvärt bra. Upphängningen av avgassystemet var dock under all kritik och det har lagats på sina ställen. Så jag tänkte jag skulle byta ut hela avgassystemet. Kanske inte är akut just nu men vill inte bara byta en del för att resten sedan ska braka när jag sålt den. Känns inte juste mot köparen.

Kikade in på biltemas sida. Men här är ju bara massa universaldelar. Blir tokig när jag försöker bygga ihop ett helt system. Finns tips på vart annars jag kommer över detta för en vettig peng. Känns inte aktuellt att rulla in på volvo och köpa för en sådan gammal bil.

Ena lyktan var "difus" säger dom med. Jag ser ingen skillnad alls men så är det tydligen.
Har bytt lyktorna på min andra och inget jag är sugen att lägga pengar på. Finns andra trix? Bilen har stått ganska länge och det är lite fukt i lyktan tycker jag mig se. Kan det räcka med att rengöra reflektorn och torka ur dem? Det är ju riktigt glas på dessa så det ska ju egentligen inte behöva bytas. Kan man köpa bara reflektorn någonstans kanske?

Tacksam för tips!

Vänligen
Andreas
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du kan prova en rejäl rengörning av lyktglasen, men troligtvis är dom så blästrade att dom behöver bytas. Då kan du ju chansa på att bara byta glasen, dom kostar ju inte så mycket.

Avgassystem skulle nog jag köpa på skruvat, vi har ju 10% rabatt där så...
av andreas4
Thanks, ska kolla skruvat.
Gällande glasen så är det rätt fina. Han sa det på besiktningen med. Men rengöra och torka ut fukt kan ju aldrig skada. Du vet inte om man kan köpa bara reflektorn någonstans?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Biltema har även avgas, leta mer. Lyktorna kan vara värt att prova nya glödlampor, jag har flera gånger råkat ut för dåliga h1 lampor. Med det sagt är det rätt vanligt med dåliga 850-strålkastare också :)

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]