- fre 02 mar 2007, 14:30
#91035
Har ju som sagt smörjt tomgångsmotorn tidigare. Idag plockade jag ur den för att se om den funkar som den ska. Den kärvar inte, för om jag håller den i handen och vrider hela fram och tillbaka så rör sig ventilen där inne. Den verkar vara fjäderbelastad för den går alltid tillbaka till samma läge.
Provade att lägga 12 V direkt på stiften, men inget händer... Verkar som den lagt av helt. Kan det då tänkas att jag inte har fel på LMM utan det blir feltolkade värden när datorn tror att tomgångsmotorn höjt varvtalet?
Tog samtidigt ur alla stift för att rengöra. 3 av dem var dränkta i olja. Torkade bort allt och provkörde. Den gick först riktigt dåligt (antagligen olja som runnit ner när jag tog bort stiften) men blev snart bättre och håller nu stadiga varv utan att svaja som den alltid gjort tidigare. Detta alltså vid 2000 och uppåt.
Men den fortsätter att gå dåligt på tomgång, men det kan ju alltså bero på att tomgångsmotorn inte fungerar...
Provade att lägga 12 V direkt på stiften, men inget händer... Verkar som den lagt av helt. Kan det då tänkas att jag inte har fel på LMM utan det blir feltolkade värden när datorn tror att tomgångsmotorn höjt varvtalet?
Tog samtidigt ur alla stift för att rengöra. 3 av dem var dränkta i olja. Torkade bort allt och provkörde. Den gick först riktigt dåligt (antagligen olja som runnit ner när jag tog bort stiften) men blev snart bättre och håller nu stadiga varv utan att svaja som den alltid gjort tidigare. Detta alltså vid 2000 och uppåt.
Men den fortsätter att gå dåligt på tomgång, men det kan ju alltså bero på att tomgångsmotorn inte fungerar...