Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m.a.g
Har ju som sagt smörjt tomgångsmotorn tidigare. Idag plockade jag ur den för att se om den funkar som den ska. Den kärvar inte, för om jag håller den i handen och vrider hela fram och tillbaka så rör sig ventilen där inne. Den verkar vara fjäderbelastad för den går alltid tillbaka till samma läge.
Provade att lägga 12 V direkt på stiften, men inget händer... Verkar som den lagt av helt. Kan det då tänkas att jag inte har fel på LMM utan det blir feltolkade värden när datorn tror att tomgångsmotorn höjt varvtalet?

Tog samtidigt ur alla stift för att rengöra. 3 av dem var dränkta i olja. Torkade bort allt och provkörde. Den gick först riktigt dåligt (antagligen olja som runnit ner när jag tog bort stiften) men blev snart bättre och håller nu stadiga varv utan att svaja som den alltid gjort tidigare. Detta alltså vid 2000 och uppåt.
Men den fortsätter att gå dåligt på tomgång, men det kan ju alltså bero på att tomgångsmotorn inte fungerar...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du kan testa i mode 3 på diagnosen med. Då kör styrenheten en massa grejer så du kan lyssna när det klickar och lever om i hela motorrummet :P
Kabeln i uttag 2, tändning, och tryck TRE gånger på knappen i stället för en.
EGR-omvandlaren 2,5Hz (Om du nu har EGR)
Luftpump (har du nog inte heller)
Kylfläkt, halv- och helfart.
Insprutare, 13Hz
Tomgångsventil, 1 Hz
AC-relä, 1 Hz

Lossa slangarna på tomgångsventilen så kan du titta i den samtidigt...

Visst ja, jag skulle ju mäta mer på min... Nu hann det bli mörkt igen, fan. Jaja, jag går ut.

Så! Nej, inget på stift 4 med kabeln ur. Kom upp i 7 V, men då fick jag varva så det gjorde ont i ventilfjädrarna.
av m.a.g
Ska göra en test i mode 3 imorgon...

Som jag förstått det så är det en kombinerad temp. och "luftflödesmätare" (alltså lmm) som datorn sedan kan beräkna luftmängden. Gissar då att:
Stift 1: jord
Stift 2: plus
Stift 3: temp. signal, spänningen över termistorn
Stift 4: flödes signal, hur den nu mäts..

Alltså borde inte stift 3 och 4 ge spänning ut om kontakten är urkopplad.
av m.a.g
Har nu gjort felsökning i mode 3.

13 snabba blinkningar, inget händer.
10 snabba blinkningar, ett relä slår till och från.
5 blinkningar, inget händer (är det här tomg.ventilen ska röra sig?).
Lyser, fläkten går på lågvarv.
Lyser, fläkten går på högvarv.
1 snabb blinkning, nån vakumgrej pyser ett par sekunder.

Trodde förut att det var bränslepumpen som lät när jag hade tändningen på, men vet nu att det är tomg.ventilen som vibrerar. Detta gör den hela tiden när tändningen är på och under hela tiden som felsökningen genomfördes. Och det var alltså ingen skillnad i vibrerandet någon gång under felsökningen.

Min slutsat är nu att tomgångsventilen = tomgångsmotorn = tomgångsregulatorn = tomgångsstabilisatorn (kärt barn...) är trasig!
Någon som kan komma på någon annan anledning till att den beter sig som den gör? Eller något som jag kan göra för att eventuellt åtgärda det själv utan att byta ut den? Har smörjt den och den rör sig lätt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Provade att lägga 12 V direkt på stiften, men inget händer...
Då verkar den ju rätt kass...
Men den surrar när du har tändningen på? då är det knappast avbrott i den heller... 10-14 Ohm ska det vara mellan stift 1-2 och 2-3. Antar att det är två spolar som drar åt varsitt håll, avbrott i den ena?
av m.a.g
Det var runt 9 Ohm i båda spolarna.

Är det nåt relä eller hur styrs det? Förstår inte varför den surrar... Kan man mäta insignalen? Känns som den får signal att öppna och stänga samtidigt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Signalen kommer direkt från styrenheten.
Två spolar drar åt varsitt håll, samma spänning på båda så öppnar den 50% osv...
av m.a.g
Har satt i en ny tomgångsmotor.
När jag startade bilen gick den bra på tomgång. Trodde att allt var bra...

Så fort jag petade på gasen så försvann den fina tomgången och den kommer inte tillbaka trots flera startförsök.
Denna tomgångsmotor surrar också och visar inget vid felsökning mode 3.
Den fortsätter att surra en stund efter att motorn stängts av och slutar sedan med ett klick från ett relä.

Motorelektroniklampan (lamda) tändes, fortfarande 1-2-1 LMM fel.

Börjar tappa tålamodet nu
Användarvisningsbild
av Sparkz
Byt massemätare. Eller försök få tag i en att prova med.

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]