Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andy78
Perra83 skrev:Du blandar väl kylvätskan 50/50 INNAN du häller den i motorn?
Varför skulle man behöva göra det?, ingen mek gör det du har ju en "blandare" i systemet.
av Gatak
Lucif3r skrev:
Gatak skrev:Ja, om du inte råkat blanda sorterna. De (iaf den jag såg på Biltema) fungerar bara med rena blandningar.
Ja givetvis, det är ju en självklarhet. Men nu utgick jag ifrån att man gör ett byte av vätskan, inte späder på det gamla :P
Visserligen. Oavsett, så är det ju viktigt att faktiskt få ut all gammal glykol om man är osäker på vilken sort det är. Jag tyckte mitt sätt fungerade väldigt smidigt och enkelt och hoppas att andra tycker det också. :)

Anta att det blir 25% kylvätska kvar i systemet efter tömning och man fyller på med rent vatten blir det 12,5% glykol kvar. Efter ytterligare en tömning är det 3% kvar. Så det behövs några tömningar för att få hyffsat rent från gammal glykol. Genom min metod kan jag snabbt spola igenom hundratals liter och vara ganska säker på att inget gammalt är kvar.
av vigg
Lyfter denna då jag sökt men inte hittat.
Volvo v70 1999 B 5254S 165 hp.
Har förstått att man inte skall lita på färgen på kylvätskan.
I handboken står det givetvis att man MÅSTE köpa Volvos kylarvätska, fan vad jag hatar sånt där skitprat.
Kommer skölja ur systemet och fylla från "tomt".
Blandningsförhållande har jag klart för mig, ingen raketforskning direkt.

Så, propylen eller etylen till denna motor? Eller spelar det ingen roll?
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]