Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Jag tror det är luftningen som känns i början, för mig räckte det att svänga på ratten några ggr med avstängd motor för att få liknande symptom, sen tror jag det var Pettson här som sa nåt om avluftning och mycket riktigt så försvann problemet dagen efter!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Verkstan borde ha luftat, men börjar oljan skumma så tar det tid att få ur det. Man får vara lite försiktig när man fyller systemet. Starta och stänga av, kolla nivån, starta och svänga lite, kolla nivån, svänga lite mer, kolla nivån. Sen fulla rattutslag flera gånger. Hela tiden med koll på nivån så pumpen inte suger luft, då piskar den oljan till skum.

Surt med rasad styrväxel efter byte slangklämma...
av lindengbg
Lite uppdatering så här ett år senare (shit vad tiden går fort..).

Vid fulla rattutslag så kan man höra servon kämpa (samt att det känner servon i ratten) men sluter direkt när man (i det här fallet) kommer ur en av alla rondeller i Göteborg.. Fenomentet upptäckts ännu tydligigare i parkeringshus där man man svänger hela tiden (Femmanhuset, Gbg), då känns det nästan läskigt då det även låter när man "svängt klart", typ surrande ljud. Men försvinner när bilen stått en stund.

Nån som har någon clue vad det kan bero på?

SBP uppmärksammade servon vid besikntingen häromveckan med att "så här skall det ej kännas" men den fick ej någon "bra å veta" på det eller 2;a.
Användarvisningsbild
av RaptorX
Kan du köra i nån annan stad och prova? ;), nä men skämt åsido har du kollat över servopumpen?
av lindengbg
RaptorX skrev:Kan du köra i nån annan stad och prova? ;), nä men skämt åsido har du kollat över servopumpen?
Asg! Haha, kloka ord.. Nix. Vet inte riktigt hur jag skall kolla den dock men kanske kan höra om den låter konstigt när någon svängar med ratten vid stillastående?
Användarvisningsbild
av RaptorX
Det hugger inte till när du svänger? Eller nåt missljud från pumpen? Ok nivå oljemässigt?
av lindengbg
RaptorX skrev:Det hugger inte till när du svänger? Eller nåt missljud från pumpen? Ok nivå oljemässigt?
Pinsamt å erkänna det men var oljenivån som var rejält låg.. Satsade på Volvos orginal olja, 195kr.. men fick det vara värt å nu funkar det kalas!
Användarvisningsbild
av NisumoOtaku
Jag lånar den här tråden lite och vill säga att min c70. 2.4t 98" har börjat att tappa styrservoolja och det är tort framme vid styrsnäckan "det läckte dör innan". Har hällt i medel från omega så att det ska täta.

Men nu i morse när jag skulle till jobbet så märkte jag att oljan hade försvunnit sen fyllde jag på och fyllde allt för mycket då blev det övertryck och jag fick lov att tappa ur lite olja. Gjorde rent allt och hoppades att det skulle bli bra. Men när jag kom hem igen så såg jag att det har läckt ut igen det läcker mot remmarna och ner mot generatorn. Men kan inte hitta att någon slang läcker direkt!?

Någon som vet? Tack! :)
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]