Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Revvan
Hej!
(Det är en automatlåda)
När jag pressar "plattan i mattan" så växlar den inte från 3an till 4an.
Men om jag har halv gas eller lite mer så växlar bilen som vanligt.
Vid full gas så varvar den ut 3an till ca 5000/varv och bara ligger och skriker där, men om jag släpper lite på gasen så växlar den till 4an.
Det blir lite svårt att göra omkörningar när man inte kan pressa på 4an.

Mvh Revvan
av *pettson*
Tycker det låter som om den fungerar exakt som tänkt.
Men frågan är väl vilka hastighetrr du kör om i. Menar om inte trean räcker?
av Matchmiss
Automater brukar ju försöka hålla så låg växel som möjligt vid fullt gaspådrag för bästa möjliga acceleration, så låter inte konstigt. Vid halvgas kör den mer "eco" och växlar för att ligga på rimliga varv.

Om du misstänker att oljan inte bytts på länge skulle jag dock varmt rekommendera det, lär göra stor skillnad.
av KeiNo
Förstår inte riktigt hur du tycker det är svårt att göra omkörningar med en T5:a automatare? Stämplar du plattan i mattan så ska den ju kicka ned 1-2 växlar, och när du väl kommit om och lägger dej i mer stadig hastighet så ska den lägga sig på lämpligaste växel.
Angående att byta olja i lådan så kan jag varmt rekommendera det, bytte på min förra veckan och bilen känns som en helt ny bil så gott som i lådan! :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om du har problem med omkörningar med en T5a så har du antingen något allvarligt fel på motorn, eller totalt fel omkörningsteknik. Jag brukar köra om på 5an på 70+ vägar, såvida det inte är någon framför som gjort mig irriterad, då åker 4an i och varvet stiger :lol: :P
av Malmstroem
Om bilen aldrig växlar från trean vid kick down torde du ha något fel -- men inte nödvändigtvis på lådan.

Om allting fungerar som det ska så ska lådan vid kick down växla först när motorn nått i det närmast toppvarv, någonstans närmare 6000 RPM.

Om motorn bara orkar varva till mer än 5000 ska inte lådan växla. Men om motorn på en T5 inte orkar varva till mer än 5000 på trean så är den inte frisk.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]