Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett smärre problem, håller på att åtgärda min kära vevaxeltätning. Arbetet har flutit på bra under veckan, glad i hågen skall man ta lös svänghjulet allt funkar fint tills det är 2 bultar kvar.. Lite dålig vinkel med innerskärm ivägen (läs ivrig) så lyckas jag såklart dra denna "intolv" bultskalle rund.

Kan säga att jag släckte & låste garaget ganska omgående.. Nu en timme senare har jag sansat mig och börjat fundera hur skall jag få ut denna lilla rackare.

Skruvutdragningssats hur funkar det ?, knacka in en större torx typ t60 och hoppas på de bästa? Ge upp?

Jag är ganska öppen för förslag...
Jag hade iaf försökt med en större torx först. Ev lite värme med hjälp av gasbrännare för att mjuka upp skruvlåsningen som brukar vara på svänghjulsbultarna. I sista hand borrat bort skallen och demonterat svänghjulet och till sist skruvat ur resten av skruven med polygrip eller mindre rörtång.
Känner igen problemet från när man ska ta bort tryckplattor. När man har skruvat ut alla bultar utom den sista sitter den i en sådan spänn att det är svårt att få loss den. Därför brukar jag lossa alla bultar typ ett halvt varv var tills de är ute. Nu skriver du svänghjul och jag har svårt att förstå att det skulle uppstå någon sådan spänning där, men det kanske kan bli lättare att lossa den sista om man skruvar in en/två bultar igen. Hur som helst brukar jag lyckas med rörtång när någon sådan bult sitter fast (lås vevaxeln så går det lättare). Större torx kan man ju förstås prova, men de går gärna av..
Okej, uppdatering från kvällen.

Åker in och köper en regid skruvutdragarsats. Glad återvänder jag skruvar in utdragaren ca 2-3cm och skall dra lös denna bult.. Vad händer? Jo fanskapet går av i huvudet på bulten..

Nu sitter jag verkligen i sjön..

Dremel och försöka få ut tappen? Bryter ihop..
Trist! Det är ytterst få gånger jag hört någon som lyckats med skruvutdragare. Detsamma gäller när man slår i torx - som jag sa tidigare så går det gärna av och har man då slagit in grejerna en bit så kan det bli jobbigt.

Men återigen, kommer du inte åt skallen med en rörtång? Har du ingen sådan hemma så rekommenderar jag att du köper en. Det kostar inte många kronor på t.ex. biltema och har i alla fall hjälpt mig många gånger.
Liten update efter att luften GIck ur mig totalt med detta.
Så har legat på latsidan eftersom att jag har tillgång till en annan bil.

Tillslut gjorde vi i helgen ett ryck.

Efter 2tim med tryckluft och roterande fil så var den såpass borta att svänghjulet gick att ta bort. Sedan gick ja på med rörtång.

Tillslut kom den ut.
Bort med svänghjul kan konstatera ganska snabbt att tätningen läcker.

Omvänd ordning som haynes säger, byter tätning & koppling, hittar att alla motorfästen/kuddar (ej de hydrauliska) bör bytas. Styrleder, stabstag.
Även båda kamaxeltätningarna, men dom får vänta alt att jag lämnar bort det. Är lite nojjig för kamaxelinställningarna.

I med höger drivaxel, luftburk, batteri så provar vi imorgon.

Lufta kopplingen kanske? Antar de är samma procedur som med bromsarna.
ermo14 skrev:Lufta kopplingen kanske? Antar de är samma procedur som med bromsarna.
Ja, det är samma procedur. Du har dock ingen servo till din hjälp som med bromsarna så det kan vara knepigt. På 740/940 har jag upplevt det betydligt mycket knepigare än på V70N med slavcylinder på insidan av lådan. De gånger jag haft bekymmer (740/940) har det löst sig med att först trycka upp olja via luftnippeln med en ny oljekanna och sedan gå på och lufta som vanligt med pedalen.

Offtopic. Efter att ha renoverat främre bromsoket på hojen min så fick jag inte till luftningen. Jag provade den vanliga metoden med att pumpa upp tryck - öppna nippeln, stänga, pumpa. Provade även att öppna systemet vid bromsslangen på oket istället för nippeln för att få ut mer luft. Det ville sig inte. Köpte då en vakuumbehållare från biltema, kopplade på tryckluft och sög ur systemet via luftnippeln - jag har aldrig haft en så bra broms som efter det. :)
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]