Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hasso
-99 som går kanon förutom att den när det är kallt (-15) dör den hela tiden när man försöker starta den. Startar bra men dör direkt hela tiden. När man håller på länge samt ger gas så startar den till sist ! Vad kan det vara för fel ? Spridarna, styrboxen, pumpen ?

Hans N
Användarvisningsbild
av Sparkz
Något med glödningen? Tempgivare, glödstift, relä...
av alan
Hade (har?) Samma problem i mitt fall vart fet bättre när jag bytte bränslefilter. Fanns på biltem för ca 100 kr och var rätt lätt att byta. Tre skruvar sen skruva man bort det som ett olje filter.
Glöm inte att fylla upp det nya filtret med fotogen eller diesel.
av olson
Hasso skrev:-99 som går kanon förutom att den när det är kallt (-15) dör den hela tiden när man försöker starta den. Startar bra men dör direkt hela tiden. När man håller på länge samt ger gas så startar den till sist ! Vad kan det vara för fel ? Spridarna, styrboxen, pumpen ?

Hans N
Ingen idé att gasa innan den startat, blir ingen skillnad. I övrigt, kolla det som de andra säger.
av TURBOTURE
Är bara nyfiken om du löst kallstartproblemet? Har själv lite samma typ av fel på min bil.
av Frigge
Kollat glödstiften ? Dom är ju avgörande i kallstart, har bilen gått mycket och dom aldrig är bytta är dom troligtvis dåliga. Mät motståndet i dom och jämför motstånden, vet inte i huvudet vad det ska vara men dom som sitter bör ju ha samma motstånd allafall :wink:
av Hasso
Nej jag har aldrig tagit tag i problemet nå mer - jag får leva med det eftersom ingen vet vad felet är.
Jag tror att när det är kallt ute så behövs det mer/all ström för att hålla uppe magnetventilen till bränsletillförseln, men då går bilens halvljus på automatiskt i samma veva. Jag tänkte prova (om några år) ta bort halvljusautomatiken (skruva ett halvt varv på skruven vid ljusomkopplaren) och testa. Eller ta och värma magnetventilen med en hårtork när det tjorvar och se om det blir bättre -om den kärvar mer vid kyla. Jag bytte 3st glödstift innan jag tog kontakt med detta forum första gången så detta är inte felet.
av Kena
Pröva med startgas, startar den bättre då? vet ej hur det funkar med diesel, har de någon sorts kallstarts funktion?

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]