axelo skrev:Vilken röra: spoilerljus, dimljus, varselljus, positionsljus, parkeringsljus...
Men om jag ställer in till fråga. Vilka typer av ljus har en Volvo V70 - 2000. Eller kan det variera?
2000 fanns det två olika V70-generationer. Om du menar bilden där du fotade ljusvredet så är det den äldre modellen. Iofs spelar det ingen roll, det är likadant på den nya. :) Och på alla andra bilar för den delen.
Den har
halvljus,
helljus,
parkeringsljus och som extrautrustning
dimljus fram. Vissa kallar även
dimljusen för spoilerljus (fattar inte varför) och
parkeringsljusen brukar av nån anledning kallas positionsljus.
Det som MickeM kallar för positionsljus (det som saab och volvo hade förr) är
varselljus och det har gjort en comeback på senare år. Det är lagkrav av EU numera och sitter på alla nya bilar. Varselljus kan användas istället för halvljusen då det är ljust ute. Dom är till för att synas, halvljusen även för att se vart man kör. :) Varselljus kallas även DRL, Daytime Running Lights.
Jag fattar inte varför man öht nämner dimljus/spoilerljus i den här tråden för det är en värdelös extrautrustning som inte fyller nån annan funktion än att man ska se cool ut vid korvmojen. Man ser
inte bättre med dem i dimma eller mörker hur gärna folk här på forumet än hävdar motsatsen. Det finns inga krav på att en bil behöver ha såna, men om dom finns måste dom lysa rätt.
Parkeringsljusen används (som namnet säger) när bilen t.ex är parkerad och måste synas, typ om du står illa till på trottoaren utanför ett höghus och väntar på en kund. Genom att använda parkeringsljusen signalerar du åt andra bilister att du står stilla. Står du med halvljuset på så kan du tolkas som en bil i trafik.
Positionsljusen är t.ex. de orange ljusen som sitter längs sidorna på en lastbil, eller på en Volvo S/V40 för den delen. På lastbilen är det krav på att dom ska fungera, på S/V40 är det bara styling. Men dom måste fungera eftersom dom finns på den modellen. Positionsljusen är t.ex till för att lastbilschauffören ska se var han har bil och släp när man manövrerar på trånga ställen i mörker.
Nu har jag bara nämnt de främre ljuspunkterna på en bil. Det finns ju bakljus också men dom orkar jag inte dra nu. :)
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)