Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZMGD
Tjena!
Har för en gångs skull köpt mig en din bil med turbo, har enbart kört med "sugisar" tidigare.
Allt detta är hyfsat okänt för mig å tänkte rådfråga er om ett gäng grejer..
Kan ju börja säga vad det är för bil vi pratar om, en s70-99 2,5T.
Just nu är den helt orginal men hade tänkt börja med att chippa iaf.
Ska köpa steg1 chip ifrån BSR, men sen då?
3" hela vägen ifrån turbon, är det värt det?
Hur långt ska man gå innan man behöver byta till större spridare?
Vinner man nått på att kasta på större intercooler?
Hur mycket ladd kan man kräma ur orginalturbon och hur löser man de?
Hur många häst klarar stakar och vev av utan att behöva byta till bättre?
Och i BSR's olika steg, skiljer programvaran nått eller är det bara allt "Lull lull" runt omkring?

Nått tips ni har på en bra setup och bra att tänka på?
Har bra meckkunskaper, men som sagt, turbo har jag aldrig pillat.
Blev visst många frågor men hoppas ni kan vara pedagogiska å förstående, tack på förhand :)

//ZMGD
Användarvisningsbild
av Nexus
Nöjd kommer du aldrig bli. Man vill hela tiden ha mera effekt. Jag börja med byta till 2.5" efter katt. Blev lite piggare på höga varv. Sen chippa steg 1 . Kul en stund. Sen på med 3" främre och mjukvara anpassad för det. Lite roligare blev det men man tappar lite vrid på låga varv med 3" . Sen har det kommit på 40 mm alu intercooler. Överliggande tryck rörs satts. Inte för det kändes som ökad effekt men snyggt titta på och ska man fortsätta trimma är det ju inte fel redan ha de sakerna monterade.
Börjar man komma över 1 bar lever stakarna på lånad tid. . . Sen beror det ju helt på hur man kör. Vissa kan ju få en original motor rasa inom en vecka . .
Ska du montera 3" kan du skippa steg 1 direkt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du har några problem framför dig.
Ett utav dom är att du har en 2.5a. Dom blocken, eller cylinderväggarna, är inte speciellt stabila och behöver stagas upp rätt tidigt i trimningen(dock långt över "chiptrim" trimning).

Nästa problem är turbon... 2.5T har inte mycket att skryta med där, så den lär bytas rätt fort om du tänkt att köra med ladd runt 1bar längre än ett par sekunder.
Turbon i sig pallar väl kanske 1.2-1.3bar, men då pumpar den så mycket varmluft att du nog inte har mycket mer än 70pållar kvar på hjulen. :roll:

En 2.5a är väl därför inte det ideala att börja trimma på, om man inte gör en helrenovering så klart.

Sen kommer stakarna, dom är väl inte dom starkaste direkt, men pallar en hel del om man kör på rätt sätt.
Det samma gäller kolvarna.

Spridare byter man efter behov, inte i "förebyggande syfte". Eller ja, klart man KAN montera i förebyggande, men då måste programvaran specialanpassas för det också...

IC'n pallar med rätt långt, men där skadar det väl inte att ha en bättre än nödvändigt.
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]