Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#917940
Lucif3r skrev:Hm... Prova koppla ur en blinkers i taget och se om den börjar bete sig någorlunda normalt.
Det hjälpte inte, och alla fungerar ju faktiskt om man bara har rätt förutsättningar... ;)

Har kollat och gjort rent diverse jordpunkter, men antingen är inte detta felet eller så har jag inte fått tag på den felande än.
I övrigt kollat en massa tänkbara och icke tänkbara ställen efter fel, kablar/kontakter och glödlampor.

Edit: Har funnit en grej till, när man låser/låser upp med fjärr (via VGAII) så blinkar det utvändigt som det ska, men i instrumenthuset blinkar endast vänster...


Edit2: Jag har funnit felet! :mrgreen:
Det var glapp i de små stiften i kontakten (röd) på kabelstyckena mellan kupé och motorrum.
Så det blev till att hitta nåt som var tillräckligt litet för att bända ut "läpparna" i stiften för bättre kontakt.

Bild
#918008
Att berätta vad som var fel är väl det minsta man kan göra om man engagerat människor i sina problem :)

Har ett intressant fel till på bilen nu när jag tänker efter, har ju monterat xenon i backljuset och har även detta till att lysa via en knapp på panelen (bra när man ska koppla släp kvällstid osv).
Felet som finns är att om jag stänger av tändningen och tänder backljuset på knappen samtidigt som jag har backen i så tänds även ljuset på bilen :?: ?:-/

Nu är inte detta en direkt fråga utan mer ett konstaterande att jag har mer intressant felsökning att se fram emot... :wink: :lol:
#918078
Se där ja, skönt att det inte var något allvarligare ändå. :)


Hur är knappen/xenonet kopplat?
Själv skulle jag nog göra så att jag skulle kopplat via ett relä, med styrspänning till reläet från backljuskontakten och knappen(12v->knapp->relä), eller om det bryts via jord jord->knapp->relä.
På det sättet skulle det vara omöjligt för något annat ljus att tändas med tändningen avstängd, då du bara matar direkt ström till xenonet med knappen.
#918110
Lucif3r skrev:Se där ja, skönt att det inte var något allvarligare ändå. :)


Hur är knappen/xenonet kopplat?
Själv skulle jag nog göra så att jag skulle kopplat via ett relä, med styrspänning till reläet från backljuskontakten och knappen(12v->knapp->relä), eller om det bryts via jord jord->knapp->relä.
På det sättet skulle det vara omöjligt för något annat ljus att tändas med tändningen avstängd, då du bara matar direkt ström till xenonet med knappen.

Det är kopplat helt separat, dvs direktström från batteriet till relä och knapp, styrström från knapp till relä och sen vidare till lamporna. Det enda stället som jag kopplat in mig på det ordinarie kablaget är vid backlamporna för att även kunna styra relä/ballaster härifrån när man backar "som vanligt".
Man får ta och studera varifrån strömmen kommer ifrån till backlägesgivare osv, så det måste ju vara den vägen strömmen tar när jag slår på via knappen. Alltså det går baklänges via givaren.
Nu är detta inget som stör mig jättemycket för det är ju bara att låta bli att ha backen i samtidigt ;)

Men det är bra att kunna tända bakåt utan att ha backen i eller tändning på/motor igång, speciellt nu denna årstid :)
Jag har ju även 2x35W xenon på släpet så det finns ordentligt med ljus ;)

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Heico RIMS

Hello. Maybe someone is looking for Heico Volution[…]