Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av motorman
Hejsan..
Stötte på en 850 -96, 10V med Fenixsystem och immobilizer av plastnyckelvariant igår och skulle felsöka varför den inte startar.

Immobilizern får vi till att lysa med fast sken, så långt ok.
Men någon startspänning till startmotorsolenoiden får vi inte vid startförsök. Glömde iofs kolla om vi får spänning fram men att spänningsfallet är för högt för att dra solenioden. (Funkar att sätta spänning på solenoiden, då snurrar motorn)
Med tändning på och tjuvspänning till startsolenoiden så snurrar motorn men bränslepumpen går ej, trots att bränslepumprelät slår till. (Pumpen funkar när vi matar den manuellt)
Vi får inte heller nån gnista vid dessa startförsök.
Jag har ett diagnos-uttag som jag kopplar till bilens obd-uttag för att kolla felkoder, men jag får inte ut några blinkningar alls. Lampan lyser när jag trycker på knappen men sen är det helt dött. (Har funkat att läsa ut på 940-bilar med obd-uttag med detta diagnosuttag tidigare)

Hur är egentligen imobilizerns funktion? Ska motorn starta nån sekund för att sen dö direkt när imobilizerns strular. Brukar väl vara så på många andra bilar tycker jag?
Funderar på ärgad kabelhärva som går bakom höger strålkastare till styrenheten.. eftersom jag inte får kontakt med diagnos-uttaget/styrenheten.

Hur ska jag fortsätta felsöka tycker ni?
Mvh Björn
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hmm, -96 med plastnyckel? Dom ska ju ha chip i nyckeln + antennring... Var väl bara upp t om -95 som dom hade plastnyckeln. Märkligt...
Det är inget diagnosuttag under huven, utan bara i kupen eller?

Startspärren stänger av bränslepumpen, thats it. Larmet därimot spärrar det mesta.
av motorman
Det finns bara ett obd-uttag i kupen ja.
Bilen verkar inte ha något larm. Konstigt nog så glömde jag kolla det när jag kikade på bilen, men ägaren säger iaf att den inte har larm.
Man hade ju väldigt gärna velat läsa ut felkoderna. Jag råkade ut för det på en bil för många år sedan, en 850 automat. Då kunde jag inte heller läsa motorstyrenheten, men jag hade felkod "låg spänningsmatning" till automatstyrenheten som jag kunde läsa. Då hade hela kabelmattan till styrenheterna ärgat.

Borde jag kolla nåt mer innan man river kabelmattan?
Får väl återkomma när jag kikat på bilen igen..

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Heico RIMS

Hello. Maybe someone is looking for Heico Volution[…]