Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gustav123
Nu är bilen igång men jag har myror i huvudet. Jag bytte fördelare och tyckte att gnistan blev bättre men den ville ändå inte starta, flera gånger var det nära. Jag plockade bort stiften och körde dem i luften för att se att det var gnista på alla stift. Skruvade tillbaka dem och testade igen men den ville inte starta. Därefter tryckte jag ner gasen i botten och "nötade" startmotorn i en halv minut och tillslut så gick den igång. Nu går den som en klocka igen! Funderar på om det är någon slags "choke" som hängt sig och surat ner stiftsen från första början.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bra att du fått igång bilen. Jag vill dock komma med ett litet påpekande, gnistan skall vara blåvit för att den skall ge tillförlitlig tändning.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Vojje
att en motor är sur betyder att stiften inte kan antända bränslet p.g.a. för liten syremängd i cylindern.
Som ett resultat av det blir stiften blöta vilket försvårar starten ytterligare.
Rätt åtgärd är att antingen öppna spjället maximalt genom att trycka gasen i botten och köra med startmotorn eller, om det inte räcker, helt sonika plocka ut stiften och torka de rena eller byta till fräscha.
Att en motor saknar komp. är inte detsamma som att den är sur...
av Gustav123
Jag är skeptisk till att någon av er är på helt rätt spår, eventuellt att stiften har blivit fuktiga. Det där "Åsa-Nisse" oljetricket rankar jag inte högt, det skulle bara påverka kompressionen och det endast vid start, ingen långsiktig lösning.

Min fråga kvartstår, varför startade inte bilen med startgas? Den tände inte ens till. Jag hade upp stiften i luften och torkade av dem och körde dem i luften och sen monterade tillbaka dem och sprayade med startgas men den var ändå död? Även en dålig gnista borde tända på det.

Finns det något som känner av när motorn inte startar så den stänger insprutningen och skickar bensinen i returledningen istället?

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Heico RIMS

Hello. Maybe someone is looking for Heico Volution[…]