Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det verkar som om jag eventuellt råkat ut för problemet att limmet som håller ihop bromsbeläggen i bromstrummorna till handbromsen lossnat i ena hjulet. Det hände när jag efter en lång åktur med ett släp höll på att backa fram och tillbaka för att parkera ett släp. Bilen är en Volvo 850 GLT -97, en lågmilare som gått runt 9500 mil.

Det gick att backa. Men att köra framåt gick plötsligt inte. Det var som om handbromsen dragits åt absolut stenhårt. Först tänkte jag att det som hänt var något typ det som ofta hände med gamla Saab 900:or (1979-93), alltså att en arm i parkeringsbromsen kunde ha fastnat. Men då brukade det gå att köra framåt på ettan och då lossnade oftast den här armen. Det här felet på 850:an kändes dock direkt som att det satt hårdare. Och att det gick att backa stämde väldigt väl med det typiska 850-felet att limmet i ett bromsbelägg lossnat och blockerade hjulets rörelse framåt men inte bakåt.

För att kolla vad som var felet beslutade jag mig för att lyfta upp hjulen med domkraft och snurra på dem. Det lustiga var att båda bakhjulen snurrade (lade ur växeln och prövade med framhjulen också, och de snurrade också).

Kan det vara så att ett brombelägg halkade litet ur sin plats när jag hissade upp bilen med domkraften? Och törs jag i så fall pröva köra till verkstaden eller till garaget där jag själv skulle kunna fixa felet? Jag har ju läst att om en bromsback lossnar när man kör i t ex 70 km/h så ryker hjullagret, vilket ger en dyr reparation. Så spontant tycker jag att detta verkar riskabelt om felet kan vara ett bromsbelägg som lossnat.

En variant skulle kunna vara att backa bilen. Det skulle kunna vara en vettig lösning för att få in bilen i garaget, förutsatt att jag siktar rätt och inte behöver köra framåt och inte behöver bärgning i slutändan. Eftersom jag inte har alltför långt till verkstaden så skulle jag teoretiskt kunna backa dit på småvägar kring midnatt och då spara åtminstone en tusenlapp på bärgningen.

Men hur är det, är det riskabelt att backa också om ett bromsbelägg släppt?

Jag ger mig själv helst inte på att jobba med bilen där den står nu. Eftersom jag höll på att backa med släpet så står bilen väldigt illa till utrymmesmässigt på ena sidan om jag skall jobba med bilen. Jag tror jag kan få bort hjulet och jag har prövat hissa upp bilen på den trånga sidan med en garagedomkraft (originaldomkraften med veven fick inte plats). Så i nödfall kan jag ju pröva med detta även om det då blir otrevligt att jobba med bilen.

Att bärga bilen genom att lyfta den i bakändan går att göra som bilen står nu. Men eftersom jag inte är säker på att det är ett bromsbelägg som lossnat så känns det kymigt att pröjsa 1500 :- (eller nästan det) på en bärgning plus en tusenlapp för att verkstaden skall börja felsöka något som kanske egentligen inte är något påtagligt fel.

Jag kan tillräckligt för att byta brombelägg på en bil och har också Haynes gör-det-själv-bok för 850. Men som bilen står nu är det väldigt otrevligt att jobba med den. Speciellt om det är mörkt och det inte är fint väder.

Sedan är också frågan om jag bör köpa Volvo original bromsbelägg. Enligt uppgifter i bl a en tråd här på jagrullar så varnar man för originaldelar i det här fallet eftersom just de har den här limningen som kan lossna. Stämmer varningen för originalbrombeläggen eller är det någon från Mekonomen, Biltema eller Meca som postat de här inläggen?

Någon som har några synpunkter på vad som verkar vara vettigt att göra?
inte en meter ska du köra innan annat än in till garaget om det är väldigt nära har sett belägg släppa kila fast o låsa bakhjul.

läs längre ner i sektionen hanbromsproblem.
och att göra som jag gjorde rekomenderas EJ.

hasse.
Tack för synpunkterna. Andra får gärna posta fler.

Om någon avviker när det gäller synpunkterna på bromsbeläggen till handbromsen och mer tror på t ex Mekonomens grejer så är vederbörande välkommen att posta sådana synpunkter.
av *pettson*
Perra83 skrev:Jag hade låtit bile stå.

Plocka dän trumman och kolla vad det är som spökar. Volvos backar hade ja köpt. Dom är i alla fall av rätt storlek så handbromsen även tar så bilen inte rullar bakåt. Biltemas bör du undvika!
Biltemas är likadana som alla andras. Vågar sticka ut hakan och säga att man inte vet hur man ska montera sådana belägg oavsett saluställe, och justera in dom.
Fick biltema backar här av en medlem, gjorde en guide med dom för att bevisa att dom fungerar alldeles utmärkt. Autoexpertens fungerar också, mekos också, skruvats med. Volvos däremot är dom enda där bromsbandet släpper från limningen. Trots att det enligt utsago är fixat för snart 4 år sedan.
Samtidigt lärde jag mej att man tror väldigt mycket när det ska monteras och justeras, det finns 1000 tips. Få VET hur man ska göra. Man har ingen aning om hur systemet fungerar och så monterar man därefter. Fabrikatet spelar alltså ingen roll, inte vem som sålt dom heller.
Har bilar rullat bakåt så vet jag EXAKT vad man gjort för fel. För det är ett monteringsfel.

Men var och en köper naturligtvis sina saker exakt där man vill. Kom bara ihåg att okunskap inte kan ersättas med högre inköpspris
Tack för alla synpunkter.

Måste dock upplysa om att felet inte var bromsbelägg som lossnat i 850:an. Problemet var i stället att släpet låste sig när jag höll på att backa fram och tillbaka. Upptäckte detta när jag använde släpet med en annan bil. Släpet verkar vara ett f d bromsat släp som byggts om till obromsat. Och bromsade släp brukar ju kunna ha egenheten att de låser sig när man håller på och backar fram och tillbaka (vet någon varför den här egenheten är kvar trots att släpet numera är klassat som obromsat så får vederbörande gärna upplysa om detta).
*pettson* skrev:

Plocka dän trumman och kolla vad det är som spökar. Volvos backar hade ja köpt. Dom är i alla fall av rätt storlek så handbromsen även tar så bilen inte rullar bakåt. Biltemas bör du undvika!
Biltemas är likadana som alla andras. Vågar sticka ut hakan och säga att man inte vet hur man ska montera sådana belägg oavsett saluställe, och justera in dom.
Fick biltema backar här av en medlem, gjorde en guide med dom för att bevisa att dom fungerar alldeles utmärkt. Autoexpertens fungerar också, mekos också, skruvats med. Volvos däremot är dom enda där bromsbandet släpper från limningen. Trots att det enligt utsago är fixat för snart 4 år sedan.
Samtidigt lärde jag mej att man tror väldigt mycket när det ska monteras och justeras, det finns 1000 tips. Få VET hur man ska göra. Man har ingen aning om hur systemet fungerar och så monterar man därefter. Fabrikatet spelar alltså ingen roll, inte vem som sålt dom heller.
Har bilar rullat bakåt så vet jag EXAKT vad man gjort för fel. För det är ett monteringsfel.

Men var och en köper naturligtvis sina saker exakt där man vill. Kom bara ihåg att okunskap inte kan ersättas med högre inköpspris
Vad är det då för monteringsfel som folk gör? Skulle vara intressant att veta.
Det är inte ens varje år som ja skruvar bromsar men vill ändå göra rätt.
av *pettson*
Perra83 skrev:
*pettson* skrev:

Vad är det då för monteringsfel som folk gör? Skulle vara intressant att veta.
Det är inte ens varje år som ja skruvar bromsar men vill ändå göra rätt.
Man släpper inte tillräckligt på vajrarna. Expandrarna som sitter i ovankant är inte inne i botten. Likaså är inte backarna inne längst ner i botten. Ingen verkar bry sej om att kontrollera att det man vill uppnå faktiskt har hänt.
Man lossar vajrarna (förhoppningsvis), några varv tycker det är slappt. River av skivorna. Slänger helt felaktigt dit oken sen. Justerar ut backarna när man tycker det släpar i lite (Vilket oftast är beläggen, inte backarna).
Sen spänner man handbromsen tills det går två hack. Sen ut och så blir man vansinnesförbannad på inköpsstället. För allt som inte fungerar är skit.. utom montören som alltid är den bästa i bygden.

Om man håller grundreglerna..

Lossa vajrarna så spakjusteringen är slapp.
Plocka bort oken.
Lossa justeringen på backarna.
Plocka bort skivorna.
Ta bort backarna, smörj justeringarna. OCH !!! DRA UT EXPANDRARNA (förlåt mitt vrål..). Se till så expandrarna är så långt ute att dom står i botten när dom hålls mot skölden.
Nu dit med nya backarna. Gör all montering färdig.. för du skrapade väl av skiten från skölden innan du monterade backarna? Tänkte väl det..
NU ska du titta NOGA för att se så backarna står dikt an mot stoppet i nederkant. OCH.. likaså längst upp. Om det inte stämmer så har du fuskat och får riva redan nu för att släppa mer på vajrarna.
NÄR Det stämmer.. så ska skivan dit. Du tar tre av hjulbultarna, tar tre stora muttrar du har i en låda och trycker bultarna igenom så det blir distanser. Nu skruvar du åt skivan med dessa tre.
NU ska backarnas justering åtgärdas. Justera ut så att du verkligen kan känna att bromsen ligger på. Det ska låsas alltså.. när det låst försöker du justera ut lite till.
Sen släpper du tills du kan förnimma att bromsen släpar i lite. Det kan tyckas vara mycket anliggning men du håller i navet eller i skivan. Hade du hållit i hjulet hade du inte känt nåt alls.
NU som först ska oket dit..
NU ska spaken justeras, den ska justeras för att låsa på 5-6 hack. Inte några jäkla 2-3 hack. Utväxlingen på spaken gör gällande att för max kraft ska det vara mellan just 5-8 hack.
Nu.. om det är nya backar och gamla skivor, ska bromsarna köras in. Du kör SAKTA och drar i handbromsen så du känner att den ligger på. Kör 100 meter.
NU om spakläget ändrats.. ska du tillbaka till verkstan och hissa bak. Du ska då efter att ha lossat på spakjusteringen, justera ut backarna igen. För att sen justera in spakläget igen.
NU.. om du gjort allt rätt.. ska du få bra handbroms framåt och bakåt.
Den här proceduren ska göras oavsett om du köpt backar av täljguld, volvo original eller vadsomhelst. Det finns inga genvägar.

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Heico RIMS

Hello. Maybe someone is looking for Heico Volution[…]