- tis 04 nov 2014, 00:30
Hej ! Skulle vilja dela en erfarenhet av en svårstartad volvo v70. som nu är löst. Den startar när den är helt kall samt när den är helt varm. om motorn ej har uppnått normal temperatur så startar den inte. Då får man vänta ca 40 minuter innan den har svalnat helt och går att starta igen.
jag är själv Mekaniker i Grunden. Arbetade tidigare på SAAB. men trots detta var det svårt att veta vart felet kunde vara. som ni andra kunniga vet så finns det mycket som kan spöka när det gäller oren gång, tändproblem, och motorhack.
MEN: mitt tips om du har en Volvo med samma symptom så kan du börja med att byta bränslepumpsregulatorn. Jag kan ju självklart inte garantera att detta är felet. men det är det billigaste och det mest troliga problemet. Och det löste mitt problem.
byt detta har problemet ej upphört kan du felsöka. ibland kommer dock inte några felkoder upp på tidiga v70:n.
då kan felet vara lite allt möjligt. men mest troligt är att felet sitter i några av dessa alternativ.
1. Vevaxelgivaren ( vid inre kamaxeln mot kup`en)
2. Tänddelar ( till vänster om vevaxelgivaren)
3. luftmassemätare (sitter i anslutning till luftfilter)
4. temeratursensor ( sitter två stycken. en under termostaten. en vid insuget)
Har du problem med din v70 kan jag ge tips via meddelande. Mvh Hampus
jag är själv Mekaniker i Grunden. Arbetade tidigare på SAAB. men trots detta var det svårt att veta vart felet kunde vara. som ni andra kunniga vet så finns det mycket som kan spöka när det gäller oren gång, tändproblem, och motorhack.
MEN: mitt tips om du har en Volvo med samma symptom så kan du börja med att byta bränslepumpsregulatorn. Jag kan ju självklart inte garantera att detta är felet. men det är det billigaste och det mest troliga problemet. Och det löste mitt problem.
byt detta har problemet ej upphört kan du felsöka. ibland kommer dock inte några felkoder upp på tidiga v70:n.
då kan felet vara lite allt möjligt. men mest troligt är att felet sitter i några av dessa alternativ.
1. Vevaxelgivaren ( vid inre kamaxeln mot kup`en)
2. Tänddelar ( till vänster om vevaxelgivaren)
3. luftmassemätare (sitter i anslutning till luftfilter)
4. temeratursensor ( sitter två stycken. en under termostaten. en vid insuget)
Har du problem med din v70 kan jag ge tips via meddelande. Mvh Hampus
Jag finns på detta forum för att ge dig tips och råd om din Volvo. skicka mig ett pm om du har någon fråga.