Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej ! Skulle vilja dela en erfarenhet av en svårstartad volvo v70. som nu är löst. Den startar när den är helt kall samt när den är helt varm. om motorn ej har uppnått normal temperatur så startar den inte. Då får man vänta ca 40 minuter innan den har svalnat helt och går att starta igen.

jag är själv Mekaniker i Grunden. Arbetade tidigare på SAAB. men trots detta var det svårt att veta vart felet kunde vara. som ni andra kunniga vet så finns det mycket som kan spöka när det gäller oren gång, tändproblem, och motorhack.

MEN: mitt tips om du har en Volvo med samma symptom så kan du börja med att byta bränslepumpsregulatorn. Jag kan ju självklart inte garantera att detta är felet. men det är det billigaste och det mest troliga problemet. Och det löste mitt problem.

byt detta har problemet ej upphört kan du felsöka. ibland kommer dock inte några felkoder upp på tidiga v70:n.
då kan felet vara lite allt möjligt. men mest troligt är att felet sitter i några av dessa alternativ.

1. Vevaxelgivaren ( vid inre kamaxeln mot kup`en)
2. Tänddelar ( till vänster om vevaxelgivaren)
3. luftmassemätare (sitter i anslutning till luftfilter)
4. temeratursensor ( sitter två stycken. en under termostaten. en vid insuget)

Har du problem med din v70 kan jag ge tips via meddelande. Mvh Hampus
Tänkvärt ,men varför inte löpa hela linan ut? Börja med felsökning och byt rätt direkt?

Bränsletrycksregulatorn= Mät bränsletrycket på railen. Är det korrekt eller inte? Blockera returen gradvis, går bilen bättre? Vad hamnar trycket på?
Utvärdera och byt vid behov.

Tänddelar, tja.. eftersom fördelarlock och rotor INTE ingår i någon service så är det alltid bra att lätta på locket för att se hur grejorna mår.

Lmm= Se på felkoder, på nyare modeller se luftmasseregistrering i realtid på dator.
Tempsensor= Se på felkoder, läs ut realtidsvärden manuellt med multimeter eller via dator.

Sen byts det som är felaktigt.
kanon en ännu mer utförd förklaring. som sagt va detta ett tips till de som inte vill / har råd att lämna in bilen. själv gjorde ja felsökning men visade inget :P
Extra ljus

Har monterat LED-ramp på mina 4 senaste Volv[…]

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]