- lör 25 okt 2014, 17:12
#911359
Har nyligen skaffat en Volvo V70XC -00 (tillverkad augusti -99) med B5244T -motor på 193 hk som gått 22.500 mil, och helt plötsligt börjar den gå mycket dåligt på tomgång och i låga hastigher - upp till ca 30 km/h. Man måste gasa rejält för att hålla den vid liv och kunna komma iväg från stillastående. Annars dör den helt. Den går också mycket ryckigt samt att motorlampan tänds och till och från lyser även den orangea pilen (är väl växellådsvarning?).
Har lämnat in den för liten felsökning hos Mekonomen, och där visades det att luftmassegivaren är utanför tolerans. Har bytt den givaren, de tunna luftslangarna som det sitter backventiler på samt luftfilter. Efter att batteriet varit bortkopplat i en dryg timme, så försvinner felet under ett par veckor, men kommer plötsligt tillbaka igen. Jag hoppas det inte är automatväxellådan som börjar ge upp!
Kollade nyligen innan felet kom tillbaka senaste gången, och då fanns inga felkoder.
Kan det kanske vara spjällhuset som behöver rengöras eller bytas? Såg att en skrivit att -00 och -01 har dåliga italienska spjällhus, om inte bilen fått service 2.0. Hur vet man om den fått denna service, och om spjällhuset är skadat eller endast behöver rengöras?
Eller är det möjligen Lambdasonden som behöver bytas? Har nyligen gått igenom besiktningen med bra avgasvärden (värdena borde väl bli dåliga i så fall?).
När den gick bra, så var det inga större problem, hade jämn tomgång och växlade mjukt. Dock tyckte jag den vibrerade något samt saknade möjligen lite kraft (jämfört med en annan vanlig V70 -00 med samma motor).
Mvh: Mikael Markström
Har lämnat in den för liten felsökning hos Mekonomen, och där visades det att luftmassegivaren är utanför tolerans. Har bytt den givaren, de tunna luftslangarna som det sitter backventiler på samt luftfilter. Efter att batteriet varit bortkopplat i en dryg timme, så försvinner felet under ett par veckor, men kommer plötsligt tillbaka igen. Jag hoppas det inte är automatväxellådan som börjar ge upp!
Kollade nyligen innan felet kom tillbaka senaste gången, och då fanns inga felkoder.
Kan det kanske vara spjällhuset som behöver rengöras eller bytas? Såg att en skrivit att -00 och -01 har dåliga italienska spjällhus, om inte bilen fått service 2.0. Hur vet man om den fått denna service, och om spjällhuset är skadat eller endast behöver rengöras?
Eller är det möjligen Lambdasonden som behöver bytas? Har nyligen gått igenom besiktningen med bra avgasvärden (värdena borde väl bli dåliga i så fall?).
När den gick bra, så var det inga större problem, hade jämn tomgång och växlade mjukt. Dock tyckte jag den vibrerade något samt saknade möjligen lite kraft (jämfört med en annan vanlig V70 -00 med samma motor).
Mvh: Mikael Markström