Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fdu
Hejsan,har denna felkod o har lessnat rejält nu när motorlampan tänds,har bytt båda lambdorna köpt från skrot får felkod p0172 fueltrim to rich bank 1,har läst att det kan vara en vacumslang tex,nån som har nån ide?v70 glt 98a
av TobbeViktor
När lambdan säger att bränslereglering är för hög, så har den gjort det den ska. Den har reglerat bränsleblandningen för att du har för höga syrevärden i avgaserna.
Du har med andra ord sannolikt bytt lambdorna i onödan.

Felet kan t.ex. komma av läckage på insug, läckage på vakuumslangar, läckage på avgassystem, fel på bränsletryck mm mm. Är inget solklart fel, man får leta. Tror dock att du har möjligheten att leta insugsläckage med startgas, för att se om bilen varvar upp vid eventuell läcka.

När jag hade detta fel på min turbo, så hade jag ner hela insugsdelen på bilen. Alla rör, slangar, insugsgrenrör, (passade på att byta vevhusventilationen samtidigt), gasspjäll. Kollade även hela avgassytemet. Bytte alla småslangar.
Bytte packning insugsgrenrör. Ohmmätte de flesta givare.

I mitt fall så hittade jag till slut felet i den sista delen jag satte tillbaka. I detta fallet var det en hyfsat osynlig spricka
i sista tryckröret innan gasspjället. Tätat och fixat, sen slocknade motorlampan direkt.

Jag skulle tippa på att du har en läcka nånstans, men tyvärr så måste man leta för att hitta den.
I ditt fall skulle jag börja med slangar och anslutningar mellan luftburk och gasspjäll samt alla småslangar för luft och vakuum.

Önskar dig lycka till! Ha tålamod! :wink:
Extra ljus

Har monterat LED-ramp på mina 4 senaste Volv[…]

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]