Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jellfolk
Jag har en Volvo v70 -00 2.5 turbo diesel med automatlåda ( aw4 ). Ibland när jag ska iväg så måste man varva på som fan om man vill iväg. Efter man ha kommit iväg så funkar bilen som normalt..
Men då man stänger av bilen en eller två gånger så går bilen som vanlit.. då varvar den inte något. Så va har bilfan för fel? :|
av rid54
Oljan... rätt nivå är viktigt.

Om du känner att bilen inte drar, prova att lägga i N och sedan i D igen; känns det "normalt"? Nåt litet ryck, kanske? Blir det skillnad om du bara kort lägger ur och i växeln, eller om du väljer annat körläge än D? Det kan ju vara nån styrande ventil som är kärv eller liknande, så att inte lådan drar åt bromsband/koppling på rätt sätt.
av Jellfolk
rid54 skrev:Oljan... rätt nivå är viktigt.

Om du känner att bilen inte drar, prova att lägga i N och sedan i D igen; känns det "normalt"? Nåt litet ryck, kanske? Blir det skillnad om du bara kort lägger ur och i växeln, eller om du väljer annat körläge än D? Det kan ju vara nån styrande ventil som är kärv eller liknande, så att inte lådan drar åt bromsband/koppling på rätt sätt.
Ja provade men ingen skillnad... :/
av rid54
Hmmm. Det är ju inte lätt att komma någonvart om man inte är expert. Möjligen finns felkoder för växellådan och de skulle ju kunna vara till hjälp. Annars är nog bästa tipset att försöka hitta en automatlådeverkstad i rimlig närhet och be om hjälp där. Självklart kan man byta olja och ev filter lite på chans, men det är inte helt billigt och kanske inte hjälper heller.
Extra ljus

Har monterat LED-ramp på mina 4 senaste Volv[…]

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]