Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av savander
Jag har en Italien importerad 855 T 1996 med 2 liters motor, har besökt två (ej Volvo) verkstäder och dom kan inte få kontakt med datorn i bilen genom OBDII uttaget. Är det någon special med importerade bilar eller har jag nåt fel i datorn?
Min Lambda lampa lyser och jag vill veta felkoden för att hitta rätt innan jag handlar reservdelar. Den går fett, sotar igen stiften och drar mycket soppa (0.95) på långkörning och ett bamse ägg under gaspedalen. Det minsta man rör gasen så går den på 1.1-1.2/mil. Har bytt tändstift och även lagat en vakum slang som var trasig vid flamfällan. Lambda värdet har legat på 1- 1.03 på de senaste besiktningarna.
ps. Bilbolaget i Östersund vill ha 2000 kronor för att läsa felkoderna. Dom drar visserligen av hälften om man sedan lämnar in den så dom får laga ev. fel.
Larsåke Savander
av Frigge
Tyvärr väldigt vanligt på Import. Många ggr sabbar dom kommunikationslinan för att bilen inte ska kunna läsas av.
Säger inte att det är så i ditt fall men det måste ändå fixas för att kunna läsa av felkoderna som är lagrade. Innan dess är allt bara gissningar vad felet beror på.
av savander
Vad är kommnunikationslinan? Kan kablarna vara fysiskt kapade till OBDII uttaget eller brukar det vara styrdatorn (ECU) som är sabbad?
Larsåke
av Frigge
savander skrev:Vad är kommnunikationslinan? Kan kablarna vara fysiskt kapade till OBDII uttaget eller brukar det vara styrdatorn (ECU) som är sabbad?
Larsåke
På din bil går det en kabel till varje enhet som kan läsas av. Den kabeln kan vara sabbad eller av någonstans. Du behöver ett kopplingsschema för att veta var kablarna går o vilka anslutningar dom ska sitta på.

Haha, nej. Han kanske tror motorn går s&ou[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]