Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
Hej!

Jag har en Volvo XC70 I från 1998 och jag tycker min drar mycket bensin. Jag ligger ca 1.02 liter blandad körning, men jag kör det mesta på E4:an men alltid i början och slut blir det stadskörning. Vid fin fin körning så kan datorn visa 0.87 "just nu"-körning.

Men jag uppfattar ändå att bilen drar mycket. Jag har haft problem med bränsleläckage men det är åtgärdat med nya kopparrör och nya bränsleslangar, samt riktiga klammer. Det luktar inte heller bensin om man står utanför bilen. Bilen har även gått igenom besiktningen två gånger då jag fick en 2:a på denna punkt(första var bensin/olja, andra gånger var det SRS).

Lådan är nyspolad, ny motorolja, nya bromsar som är renoverade.

Bilen har 193 hk, 5-stegs automat, 4x4 driven och är en stor och tung bil.
Därför funderar jag på chippa den. Vad rekommenderar ni?
av JanneVTR
Hej där. Tycker att den förbrukningen du anger är ganska låg för en sådan bil du har. Är det uppmätt eller färddator som du har kollat vid tankningarna? Angående chip så kan väl det ge lite mindre förbrukning vid lugn körning, men ofta är det väl så att när man har mer kräm i spisen, då vill man använda det :lol: :lol:
Har en v70 t5 awd 1997 med chip i. Den drar mellan 1,1-1,2 l /mil. Men då gasar jag lite emellanåt oxå :wink: :wink:
av Volvo742
Där sa du något!

Ibland när jag kör, då kan jag känna att motorn misständer. Jag har varit och tagit bort toppen för ett halvår sedan då jag renoverade motorn. Men hur säker när jag lade dit kamremmen är jag inte 100% på. Jag startade motorn och sedan dess så har den fungerat jätte bra. Det är bara ibland den misständer bara EN gång. Händer sällan, men i veckan har det hänt 2 gånger.

Efter jag hade lagat ordning bränsleläckaget så misstände bilen na så jävulst dom första km:arna jag körde.

Hur mycket kostar ett chiptrim som har fokus på bränsleförbrukning? Det måste väll vara någon eller några tusenlappar billigare än chipp som har fokus på effekt?
av *pettson*
Chippet du söker existerar inte. Att optimera ger mer effekt och lite mindre förbrukning under vissa förutsättningar.
Vill du definitivt ha mindre förbrukning i övrigt får du sälja bilen, köpa en som är lättare, manuell och inte 4hjulsdriven. Alternativt får du inhandla något som bara är ett par år gammalt.
Ett chip löser inte det du ser som ett problem.
av Volvo742
Jag pumpade upp däcken till 2.5 bar. Finns det något mer man kan göra?
Motorn är nyservad med nya filter och ny olja.

Varför drar moderna bilar (bensin) med samma hk och vikt mindre än min?
Användarvisningsbild
av Perra83
Har själv haft flera R bilar av den modellen som du har. Förbrukningen låg bra mycket högre på dom så var glad att bilen inte drar mer!
Fortsätt att serva och underhåll bilen. Det kostar småpengar mot vad du får betala för en nyare bil som är dyrare i service och värdeminskning. Kom ihåg att bra och rätt däck kan hålla nere förbrukningen. Hjulinställningen ska vara korrekt.

Bara för att ja har en rätt ny miljöbil så drar den inga 0.4l/mil. Kör ja bara i stan så kan den dra 0.8l/mil. Värdeminskning ska vi inte tala om.
av Volvo742
Hur märker jag om kamaxeln är en kugg felinställd? Motorn hackar?

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]