Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
triumph00 skrev:
*pettson* skrev:Systemet på bild måste väl vara en fullständigt flödesmässig katastrof?
Har inte skurit isär dämparna, men ljudnivån är samma enligt mina öron
Och att det är 2 ljuddämpare säger ju inget hur flödet är, konstruktionen inne i dämparna avgör
Har inte märkt någon skillnad på effekten heller, men nu är den modellen jag har inte någon raket heller med sina 140 hk
Dämparen på bild är två.. ljuddämpare av typen absorbtion. Alltså rör rakt igenom. Två 180graders böjar gör verkligen inget positivt för nåt avgas på nån nivå. Vad gäller ljudnivån så är den säkert bra i början. Men sen brinner ullen och ljudet blir ett helt annat.

Vill du ha.ett skapligt standardsystem så finns det på avgassystem.eu
Grejorna finns i sverige. Kostar 1550spänn inkl bussfrakt och monteringssats.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Detta system har jag monterat på en V70 2,4t 01
http://www.rakaror.o.se/Rostfrittavgass ... sator.html

Monteringsmässigt fungerade det inte med de medföljande gummiupphängningarna då röret hamnade för långt ned, men med ett par andra universala gummiupphängningar från HotRodHeaven så blev det bra.
Ljudmässigt tycker jag att denna bil fick sig ett något sportigare ljud vid uppstart/tomgång men ingenting som märks inifrån kupén.
Som bonus kan nämnas att bilen blev mycket piggare efter byte till detta rör (som f.ö. nästan såg ut att vara någon mm mindre i diam än orginalröret), kanske pga. att den bakre ljuddämparen var något igentäppt, men jag vet inte.
av magnusrx7
*pettson* skrev:
triumph00 skrev:
*pettson* skrev:Systemet på bild måste väl vara en fullständigt flödesmässig katastrof?
Har inte skurit isär dämparna, men ljudnivån är samma enligt mina öron
Och att det är 2 ljuddämpare säger ju inget hur flödet är, konstruktionen inne i dämparna avgör
Har inte märkt någon skillnad på effekten heller, men nu är den modellen jag har inte någon raket heller med sina 140 hk
Dämparen på bild är två.. ljuddämpare av typen absorbtion. Alltså rör rakt igenom. Två 180graders böjar gör verkligen inget positivt för nåt avgas på nån nivå. Vad gäller ljudnivån så är den säkert bra i början. Men sen brinner ullen och ljudet blir ett helt annat.

Vill du ha.ett skapligt standardsystem så finns det på avgassystem.eu
Grejorna finns i sverige. Kostar 1550spänn inkl bussfrakt och monteringssats.

Har du någon erfarenhet från dom? Själv har jag aldrig hört talas om dom . Tänkte på kvalité och hållbarhet. Billigt var det ju i alla fall.
/Magnus
av *pettson*
Har handlat ett antal system därifrån. Allt har passat och låtit normalt. För tidigt att säga om hållbarheten. Ring och prata med dom om garantier.
av triumph00
*pettson* skrev: Vad gäller ljudnivån så är den säkert bra i början. Men sen brinner ullen och ljudet blir ett helt annat.
Har som sagt handlat från denna firma i massor med år och har bilarna i många år, tills de är nästan skrotfärdiga. Har efter bytet aldrig behövt bekymra mig mera - det har fungerat och sett fint ut hela tiden
Hur dessa ljuddämpare kommer att hålla, det får framtiden avgöra

Har däremot haft "vanliga"-sportsystem där den perforerade plåten som håller isoleringen på plats i ljuddämparen bränts bort och isoleringen släppt och lagt sig som stopp, vilket gjorde motorn betydligt slöare (men isoleringen såg hur fin ut som helst, när den drogs ur, så det är nog skillnad på isoleringskvaliter också)

Sedan om ljuddämparen är av "raka" rör typen har jag ingen aning om, då jag inte skurit isär något system från denna modell
Men däremot vet jag att en annan ljuddämpare som såg ut som "raka" rör, inte var det - så 100% säker är svårt att vara

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]