- fre 26 sep 2014, 13:01
#901817
Hejsan!
Har en Volvo v70 2.5T AWD -99 som jag har jätte problem med.
Det hela började med att tomgången blev jätte ojämn samt att bilen rycker/hoppar under 1600varv.
Jag länmade då in bilen på volvo och dom kom fram till att jag hade dåliga tändstift(dom hade inte ens gått 100mil) volvo satt då dit sina egna volvo tändstift. Det som var då att tändstiften var alldelens kolsvarta. Bilen gick bra några mil (20 mil) sen började bilen rycka igen. Plockade då upp tändstiften och dom var då helt kolsvarta även dom.
Vi kom då fram till att ett ev byte av luftmassemätare behövdes så det gjordes men ingen förbättring.
Lämnde då in bilen på lagning för byte av lambda. I samma veva satt dom dit en annan luftmassemätare och då slutade bilen larma om detta. Men gick fortfarande dåligt, fick tillbaka bilen med en uppmaning att byta olja och stift, detta är nu gjort och bilen går lika dåligt som innan. Har fått lampan ETS som jag har förstått handlar om spjällhuset. Verkstan har rengjort denna.
Fick ett tips om att byta bränslefilter vilket nu är gjort och då gick bilen rent första 2 minuterna så stängde vi av och plockade ihop alla verktyg när vi sen startade upp bilen igen och backade ut från verskstan så är den återigen ojämn på tomgång. Tändstiften blir sotade och avgaserna luktar fränt.
Verkstan har läst av felkoderna i bilen då motorlampan lyser, olika koder varje gång. Trots utbyte av lambda och luftmassemätare kan dom återigen få felkod på dessa. Men även andra fel.
Börjar inte riktiigt ha råd att fortsätta lämna i bilen, så om det är någon som har några tips som man kan fortsätta felsökningen med =)
Har en Volvo v70 2.5T AWD -99 som jag har jätte problem med.
Det hela började med att tomgången blev jätte ojämn samt att bilen rycker/hoppar under 1600varv.
Jag länmade då in bilen på volvo och dom kom fram till att jag hade dåliga tändstift(dom hade inte ens gått 100mil) volvo satt då dit sina egna volvo tändstift. Det som var då att tändstiften var alldelens kolsvarta. Bilen gick bra några mil (20 mil) sen började bilen rycka igen. Plockade då upp tändstiften och dom var då helt kolsvarta även dom.
Vi kom då fram till att ett ev byte av luftmassemätare behövdes så det gjordes men ingen förbättring.
Lämnde då in bilen på lagning för byte av lambda. I samma veva satt dom dit en annan luftmassemätare och då slutade bilen larma om detta. Men gick fortfarande dåligt, fick tillbaka bilen med en uppmaning att byta olja och stift, detta är nu gjort och bilen går lika dåligt som innan. Har fått lampan ETS som jag har förstått handlar om spjällhuset. Verkstan har rengjort denna.
Fick ett tips om att byta bränslefilter vilket nu är gjort och då gick bilen rent första 2 minuterna så stängde vi av och plockade ihop alla verktyg när vi sen startade upp bilen igen och backade ut från verskstan så är den återigen ojämn på tomgång. Tändstiften blir sotade och avgaserna luktar fränt.
Verkstan har läst av felkoderna i bilen då motorlampan lyser, olika koder varje gång. Trots utbyte av lambda och luftmassemätare kan dom återigen få felkod på dessa. Men även andra fel.
Börjar inte riktiigt ha råd att fortsätta lämna i bilen, så om det är någon som har några tips som man kan fortsätta felsökningen med =)