Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cabat
#901817
Hejsan!

Har en Volvo v70 2.5T AWD -99 som jag har jätte problem med.

Det hela började med att tomgången blev jätte ojämn samt att bilen rycker/hoppar under 1600varv.
Jag länmade då in bilen på volvo och dom kom fram till att jag hade dåliga tändstift(dom hade inte ens gått 100mil) volvo satt då dit sina egna volvo tändstift. Det som var då att tändstiften var alldelens kolsvarta. Bilen gick bra några mil (20 mil) sen började bilen rycka igen. Plockade då upp tändstiften och dom var då helt kolsvarta även dom.
Vi kom då fram till att ett ev byte av luftmassemätare behövdes så det gjordes men ingen förbättring.
Lämnde då in bilen på lagning för byte av lambda. I samma veva satt dom dit en annan luftmassemätare och då slutade bilen larma om detta. Men gick fortfarande dåligt, fick tillbaka bilen med en uppmaning att byta olja och stift, detta är nu gjort och bilen går lika dåligt som innan. Har fått lampan ETS som jag har förstått handlar om spjällhuset. Verkstan har rengjort denna.

Fick ett tips om att byta bränslefilter vilket nu är gjort och då gick bilen rent första 2 minuterna så stängde vi av och plockade ihop alla verktyg när vi sen startade upp bilen igen och backade ut från verskstan så är den återigen ojämn på tomgång. Tändstiften blir sotade och avgaserna luktar fränt.

Verkstan har läst av felkoderna i bilen då motorlampan lyser, olika koder varje gång. Trots utbyte av lambda och luftmassemätare kan dom återigen få felkod på dessa. Men även andra fel.

Börjar inte riktiigt ha råd att fortsätta lämna i bilen, så om det är någon som har några tips som man kan fortsätta felsökningen med =)
#901949
Hur ser avgaserna ut, svarta, blå eller normala vid kall respektive varm motor?

Mvh GK
#903643
Jag tycker det låter som den får för mycket bensin, kan ju vara så att du har en luftläcka och den försöker kompensera för att hålla rätt blandningsförhållande därav svarta stift.

Det kan vara svårt med luftläckor men ibland kan man hitta dem genom att spraya med startgas, går tomgångsvarvet upp så har du en läcka där.
Ett annat bra sätt är att utföra ett röktest, det kan göras på olika sätt ett enkelt sätt är att använda en slang och en cigarr.
#905269
Tjena!

Ganska ny på forumet här och detta är mitt första inlägg! Har tidigare hängt på andra volvoforum.

Har en S70-99, 2.5T, som fått mig att slita en del hår.
Lös lampan för ETS innan de andra felkoderna (motorlampan) ?
Att byta lambdan gav förmodligen ingenting, då volvo gärna byter lambdan så fort en felkod kommer därifrån. Lambdan gör förmodligen bara det den ska, dvs säga att något är fel i bränsle/luft-blandningen, och reglera därefter.
Skulle gissa på att dina fel kommer antingen från ett läckage nånstans, eller från att gasspjället inte mår särskilt bra. Samma med gasspjället, en rengöring är vad det står att volvo ska göra, troligtvis är det utslitet.
Ett klassiskt ställe för läckage på turbobil med ETS-spjäll, är röret innan gasspjället. Där alla givare sitter i röret, är det som en limmad/svetsad skarv. Ta loss röret och kolla om det är sprickor runt om. Har själv råkat ut för det 2 ggr. Det gör att bilen går skit och drar alldeles för mycket bränsle.
Andra alternativet är att byta gasspjället. Har även bytt detta, då det lade av i våras. Bilen var allmänt svårstartad, gick dåligt på tomgång och gick ryckigt. Köpte inte ett nytt utan köpte/bytte till ett renoverat utbytes från atech2.se. Efter bytet till det så gick bilen dessutom mycket mjukare.

Tror denna bilen, kul att köra dock, har gett mig alla elfel man kan tänka sig.

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]