Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allesammans!
Har också precis blivit Volvo ägare av en '00:as V70 Classic och är hel nöjd än så länge.
Har tidigare haft och ägt Toyota Carina II men det är inga bilar att jämföra med V70'n, och det är en träsk jag aldrig sätter mig igen i.
Motorn är en B5244S, rullat 43.000 mil i skrivande stund och går som en frisk 25.000 milare.
Gammal yrkesbil på PEAB och har fulldokumentaterad service bok. - Bara för att informera.

Var tidigare ute efter en 244/245 till jobbet i skogen men det vart en nyare bil lika i alla fall.
Är ny på forumet och hoppas jag kommer trivas här med min Volvo, och jag har blivit tillsagd
att en gång Volvo alltid Volvo, så vi får ju se.

Har massor av frågor om denna bil, har sökt på Google och Wikipedia och hittat en del information om modellen och har sökt på Forumet men det fyller riktigt inte vad jag undrar och frågar.

Motorn är som sagt en B5244S, och är bekant med den som en aluminium femma.
Fått vetskap av att dessa motorer inklusive aluminium sexorna har en typ av strålvärmare som är monterad på utsidan av motorblocket. -Hur pålitliga är dessa värmare? Går det komplettera med slangvärmare, cirkulationsvärmare eller liknande?

Vi börjar där eftersom att kallstarterna verkar lite tveksamma, inte för bilen som studsar igång fast det är 25 minus ute men för mig som är lite kritiker emot trögflytande oljor och så där.
Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 Fredrik95, redigerad totalt 0 gånger.
Man tackar för tipset! :)
Kluringen är ju att hitta en variant som ger tillräckligt med effekt så motorn verkligen blir varm så man inte eldar åt kråkorna. men det blir att införskaffa en när det finns pengar! :)
Ett litet tag sedan nu, men SRS lampan lyser, och varför?
Jo - Ställde in ratten efter att ha haft ut instrumentpanelen för att montera bort telefonen och byta värmepaket och slanggenomföringen genom torpedväggen... Sen så vart det inte rakt så jag tog lat vägen igenom att inte koppla ifrån batteriet när jag provade att rulla bilen för att få ratten rak igen. Där har vi det! :-(O)

Sökt på nätet efter en nollare för sådant här, köpte en billig variant mycket liknande Biltemas (fast orange) men den går bara släcka felkoder från motorn o.s.v, inte SRS lampan. Så jag är ute efter en mer avancerad apparat för en vettig peng, dock inget "kina skräp" som racklar. Mellan 500-1500 kr (+/- 250 spänn) området, kan även tänka mig köpa begagnat verktyg.
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]