Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Bilinfo: V70 98, besin, automat, 32K mil.
Bakrund: Ifjol så gick tändningslåset sönder i min V70. Jag fick det utbytt till en begagnad enhet av en bilfirma. Sen dess är inte bilen sig lik.
Till en början har den ett irriterande problem som . Jag kan aldrig starta bilen på första försöket. Den lösning som fungerar för mig är att lägga växelspaken i "R" läget, då kan den inte starta, dra om nyckeln ett halt varv, sen ställa växelspaken i "P" läget och då startar den.
Om jag skulle ha den i "P" läget hela tiden så vägrar den starta på första försöket. Ibland får jag försöka flera gånger.
Den kommer igång men sedan dör den tvärt. Det är inte startmotor eller bensinpumpen. När den väl startar så går den hur fint som helst.

Det andra och stora problemet som har uppstått är att den inte vill starta när det är minusgrader :-) Det var en otrevlig nyhet efter att jag kört upp till Kiruna i vintras. Den vägrade starta hela vintern. Det var inte förrän i April som den startade igen.

Jag har haft en del kunniga vänner som har felsökt bilen och sett till att den får bensin och att allting är som det borde.
Det jag funderar på är om det har med imovilizern att göra eller tändspolen. Just tändspolen var det en kompis som gjorde en felsökning och han tyckte att elektriciteten inte riktigt hoppade tillräckligt bra när han satte en metallbit där elen skulle passera.

Just nu har jag en gammal och sliten nyckel som jag fick med det nya tändningslåset. Den fungerar inte till bildörrarna utan dom måste jag öppna med "låsdosan".

Om det skulle vara en kostsam sak att reparera så blir det nog skroten för bilen om den inte startar i vinter. Det är tråkigt för den har gått superbra annars dom 13K milen jag har kört den.

Jag är tacksam för alla svar.

Navigeringen bör ju ingå i digitala tj&[…]

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]